בדיקת מי שפיר – יתרונות וחסרונות

מי השפיר הם המים אשר בחלל הרחם המקיפים את העובר והם בעלי תפקיד חשוב מאוד במהלך התפתחותו התקינה של התינוק. מי השפיר נוצרים כבר בתחילתו של ההיריון תחילה מהפרשותיו של העובר ובשלבים שלאחר מכן מהשתן שלו. מי השפיר מכילים את תאי העור אשר נושרים ממנו וכן תאים נוספים המגיעים ממערכת העיכול וכן ממערכת הנשימה שלו. כל התאים הללו למעשה נושאים את הDNA של העובר. בדיקת מי שפיר הינה בדיקה אשר בוחנת את מטענו הגנטי של העובד בכדי לאתר מומים כגון תסמונת דאון במידה והם קיימים. 

למי מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר ומתי?

בדיקת מי שפיר הינה מומלצת לנשים במקרים הבאים:

  • במידה וגיל האישה בזמן כניסתה להיריון הינו 35 שנים ומעלה.
  • נשים בעלות סיכון גבוה לתסמונת דאון וזאת בעקבות בדיקות גנטיות קודמות שנעשו.
  • כאשר ישנו חשש מוחשי למום בגלל רמה גבוהה מידי של חלבון עוברי בדם.
  • כאשר תוצאותיה של סקירת המערכות מעידות על כך כי קיים חשש לבעיה גנטית כלשהיא.
  • אשר ישנו סיכוי גבוה למחלה תורשתית אשר ניתן לבחון אותה.
  • במקרים בהם האישה נדבקה במחלה זיהומית מסוימת קיימת האפשרות לבחון האם גם העובר נדבק על ידי בדיקת מי שפיר.

את בדיקת מי השפיר יש לבצע לאחר שבוע 16 ועד לשבוע 22 וזאת משום החשש לפגיעה בעובר בשבועות מוקדמים או מתקדמים יותר.

תהליך הבדיקה

בדיקת מי שפיר מתבצעת על ידי החדרת מחט אל דופן הבטן ואל תוך הרחם. את הבדיקה יש לבצע תחת בקרה של אולטרסאונד על מנת לבחור את המקום הנכון והמדויק ביותר להחדרתה של המחט. מחט חודרת אל שק השפיר ובאמצעותה יש לשאוב 25 סמ"ק של נוזל. יש לבצע את הבדיקה בזהירות תוך כדי צפייה רצופה במסך האולטרסאונד וזאת על מנת שלא לפגוע בעובר. הבדיקה נמשכת דקות אחדות בלבד היא אינה כואבת אך לאחריה נשים רבות חשות תחושות של התכווצויות בחלל הבטן. זוהי תחושה שעוברת תוך 24 שעות וניתן להפיג את הכאב בעזרת שימוש במשככי כאבים מותרים כגון אקמול. 

היתרונות של בדיקת מי שפיר

  • היתרון המשמעותי ביותר של בדיקה מסוג זה הוא גם הסיבה בגינה עושים אותה. בדיקת מי שפיר מאפשרת לזהות מגוון רחב של מחלות גנטיות המשפיעות על התפתחותו התקינה של העובר. פעמים רבות בדיקה זאת מתבצעת על מנת לאפשר להורים לקבל את ההחלטה האם להמשיך את ההיריון או לא. 
  • למרות החשש הכבד הבדיקה מועילה מאוד גם להורים החוששים ומאפשרת להם את הידיעה הברורה בנוגע לעובד ובריאותו. בסופו של יום, הבדיקה מספקת להורים את הוודאות לה הם כל כך זקוקים ברגעים אלו.
  • בעזרת הבדיקה ניתן לאתר גם מחלות זיהומיות או בשלות של ריאות התינוק. אין ספק כי כל מידע בנוגע לעובר הינו חשוב וקריטי לאין שיעור. 

החסרונות של בדיקת מי שפיר

לצד היתרונות המשמעותיים של בדיקה זאת לבדיקת מי שפיר ישנם גם חסרונות לא מעטים והם:

  • בתהליך הבדיקה קיים סיכוי ממשי להפלת העובר. בדיקה לא נכונה או לא מדויקת עלולה לגרום לפגיעה בעובר, לזיהום מי השפיר או לירידה מוקדמת של המים מה שעלול להוביל להפלה. כיום אמנם נעשו שנויים ושיפורים של ממש בתהליך הבדיקה מה שמקטין את הסיכוי להפלה ובכל זאת הוא שריר וקיים.
  • בעקבות חדירתה הפולשנית של המחט קיים סיכוי לירידת מים מקמת מה שעלול לפגוע באופן ממשי בעובר.
  • ישנם מקרים רבים בהם מתגלים פגמים גנטיים אשר להם קשה מאוד לספק ייעוץ או לתת מענה. במקרים מעין אלו חוסר הוודאות רק הולכת וגוברת מה שגורם להורים בלבול רב יותר ומשאיר אותם עם יותר שאלות מאשר תשובות.

תחליפים לבדיקת מי שפיר

כיום ניתן לבצע בדיקת דם ייחודית ולא פולשנית לאיתור פגמים גנטיים אצל העובר, את הבדיקה ניתן לבצע החל משבוע 10. ישנן בדיקות נוספות וחדשניות המאפשרות לזהות עוברים בעלי 21 כרומוזומים דבר המעיד על תסמונת דאון. בדיקות אלו אמנם נחשבות לאמינות במיוחד אך הן לא מהוות בשום אופן תחליף ראוי לבדיקת מי השפיר הוותיקה. במקרים בהם בדיקות אלו אכן מעלות חשד לחוסר תקינות מסוימת אצל העובר יש בכל זאת לפנות לבדיקת מי שפיר על מנת לאשר זאת. 

בחירת הרופא הנכון לבדיקת מי שפיר

בדיקת דיקור מי שפיר הינה בדיקה אשר מעוררת חששות רבים בקרב כל אשר העתידה לבצע אותה הן משום החשש מקבלת תוצאות קשות והן משום תהליך הבדיקה עצמו אשר במקרים בהם הוא אינו נעשה כראוי עלולה להיות פגיעה של ממש בעובר ובמהלכו התקין של ההיריון. על מנת להפחית את רמת המתח והחרדה מומלץ לבחור ברופא מומחה ומקצועי אשר יוכל לספק לך את הביטחון לו את כל כך זקוקה כעת. 

ד"ר גדי בן שטרית הינו רופא נשים מתמחה בגניקולוגיה ומחלות צוואר הרחם. ד"ר בן שטרית הינו רופא בכיר בבית החולים בילינסון, בעל ניסיון של שנים רבות בתחום וידע רב ונרחב אותו צבר בהשתלמויות רבות בהן נכח בשנים האחרונות. לקבלת מידע נוסף בנוגע לדיקור מי שפיר וכן לכל שאלה או סיוע נוסף יש ליצור קשר על ידי השארת פרטים אישיים וד"ר בן שטרית ישמח לתת לך מענה הולם ומקצועי.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!