אקו לב עובר

באם הרופא שלכם חושד שיש בעיה לבבית אצל העובר שברחם שלכן, הוא יפנה אתכן לבצע בדיקה של אקו לב עובר, שבאמצעותה אפשר לראות את זרימת הדם דרך לבו של העובר. מדובר אודות בדיקה שלא ממש שונה מבדיקת האולטרסאונד. בבדיקה זאת ניתן לבחון, למעשה, את התפקוד ואת מבנה הלב של העובר. נהוג לבצע אותה בשליש השני להיריון, בין השבוע השמונה עשר, לבין השבוע העשרים וארבע. בדיקה זאת עושה שימוש בגלי קול. כאשר המכונה מנתחת אותם ויוצרת תמונה, או לחלופין אקו לב, של פנים לב העובר. באמצעות תמונה זאת מתקבל המידע על האופן שבו לב העובר נוצר, והאם הכול בו תקין.

מה החשיבות של ביצוע בדיקת אקו לב עובר?

החשיבות של ביצוע בדיקת אקו לב עובר, נועדה בעיקר לשלול תרחישים בעייתיים, ומייתרת כל בדיקה נוספת. במידה ומתקבלת תוצאה שאיננה משביעת רצון, לא תמיד היא תהיה חד משמעית, ולרוב נדרשות בדיקות המשך, על מנת לאתר את מקור הבעיה. כאשר הרופא הגיע לכלל אבחנה מסוימת, כי אז המשך ההיריון התקין מובטח, תוך כדי היערכות כזאת או אחרת לטיפולים שיידרשו בתום הלידה. מעבר לכך, אפשרי להסתייע בתמיכה ובייעוץ, שיסייעו לכם להגיע להחלטות מושכלות לגבי המשך ההיריון.

באיזה מצבים בדיקת אקו לב עובר מחויבת המציאות?

אין זה מחויב המציאות, מן הסתם, שכל אישה בהיריון תעבור בדיקה של אקו לב עובר. מרבית הנשים תסתפקנה בבדיקה בסיסית של אולטרסאונד, שבה תיבחן ההתפתחות התקינה של חדרי לב העובר. במידה ובדיקות קודמות הראו תוצאות שאינן חד משמעיות, או לחלופין במידה והדופק נמצא כלא תקין, כי אז ימליץ הרופא על ביצוע הבדיקה הזאת. מקרים נוספים שמחייבים את ביצוע בדיקת האקו לב בעובר, יכולים להיות, כמו למשל – באם האם לקתה, למגינת לבה, במחלות כמו – לופוס, אדמת או סוכרת מסוג 1. במידה והעובר נמצא במצב מסוכן לחריגות לבביות או בכל הפרעה לבבית שונה. כמו כן, במידה ויש  כבר ניסיון של ילד שנולד עם מחלה בלב. כמו גם במידה ויש רקע קודם משפחתי של מחלות בלב.

מה המשמעות של תוצאות בדיקת אקו לב עובר?

כאשר אתן מגיעות לתור של מעקב, הרופא יבהיר לכן מה פשר התוצאות, ויקפיד להשיב על השאלות שלכן. בדרך כלל, תוצאות תקינות של בדיקת אקו לב עובר, מבהירות כי אין כל בעיה או חריגה בתפקוד הלב של העובר. במידה והרופא יאתר בעיה, כדוגמת – חוסר תקינות בקצב הלב או מום כל שהוא בלב העובר, סביר להניח, כי הוא ישלח אתכן לבצע עוד בדיקות, לרבות – אולטרסאונד, או סריקת אם אר איי עוברית. יש להניח, שמיד אחר כך, תישלחו מטעם הרופא למומחה שעשוי יהיה לספק טיפול לעובר שלכן. ישנה סבירות גבוהה שתידרשנה לעבור כמה בדיקות של אקו לב לעובר. לא כל מצב בריאותי יכול להיבחן באמצעות בדיקה שכזאת. יש תרחישים, כגון – חור בלב, שממש בלתי אפשרי להבחין בהם, ויהא הציוד הרפואי מתקדם באשר יהיה. 

מה זה בדיוק בדיקת אקו לב עובר טרנסווגינלי?

על מנת לבצע את הבדיקה של אקו לב עובר טרנסווגינלי, תידרשנה להוריד את הבגדים החל מהמותניים ולמטה, ולשכב אפרקדן על גבי השולחן של הבדיקה. הטכנאי יחדיר מכשיר זעיר לתוך הנרתיק שלכן. כאשר נעשה שימוש בגלי קול, וזאת על מנת לייצר תמונה מדויקת של לב העובר. בדיקה זאת שימושית בפרט בשלבים ההתחלתיים של ההיריון. היא יכולה לספק תמונה יותר ברורה של מצב לב העובר. 

האם בדיקת אקו לב עובר כרוכה בסיכונים?

ובוודאי אין מבינכן מי שלא חפצה לדעת האם בדיקת אקו לב עובר כרוכה בסיכונים כאלו ואחרים. ובכן, עד כמה שהרפואה במציאות העכשווית מתקדמת, יש האפלה בנושא זה. טרם נודעו סיכונים שקשורים בצורה כזאת או אחרת לבדיקה הזאת, וזה נובע מהעובדה שעושים שימוש בטכנולוגיה שמדמה בדיקת אולטרסאונד בלי כל קרינה.

מדוע יש לבצע בדיקת אקו לב עובר?

ישנם כל מיני מצבים שמחייבים לבצע בדיקה של אקו לב עובר. כמו למשל – במידה ויש עוד ילד במשפחה שנולד עם פגם בלב. במידה וההיסטוריה הרפואית של המשפחה מעידה על גנטיקה ישירה של בעיות לבביות. או באם נמצאה בעיה גנטית מסוימת בעובר. כמו כן, באם האימא צורכת תרופות כל שהן במהלך ההיריון, שעשויות להסב למומים לבביים מולדים. תרופות כגון לפצעי אקנה, להתקפי אפילפסיה או נוגדי דיכאון. כמו גם תרופות להורדת לחץ דם, ותרופות שנוגדות דלקות בלי סטרואידים. באם הכניסה להיריון התרחשה בגיל מבוגר יחסית. באם נעשה שימוש בסמים כמו גם בשתייה חריפה במשך תקופת ההיריון. כמו כן, באם היו ממצאים חריגים באולטרסאונד העוברי. בנוסף לכך, באם האם סובלת מבעיות בריאותיות כדוגמת – זאבת או סוכרת. או באם הובחנו פעימות לב שאינן סדירות, מהירות או איטיות מדי של העובר. וכן במידה והאם סבלה מזיהומים כאלו ואחרים בתקופת ההיריון, לרבות אדמת. באם נעשתה הפריה מלאכותית, כדי להיכנס להיריון. במידה והתקבלו ממצאים חריגים משאר הבדיקות בהיריון. וכיוצא בזאת.

מה עושים אחרי בדיקת אקו לב עובר?

בתום בדיקת אקו לב עובר, הרופא יבחן את הממצאים של הבדיקה. יתכן שהוא יזמין אתכן לביצוע עוד בדיקות. כמו למשל – נטילת תרופה, או יידוע דרכי הטיפול בבעיות לבביות בעובר. על מנת לבדוק את הבריאות הכללית של העובר, הגיוני שתידרשו לספור את תנועות העובר מדי פעם. כנראה שהרופא ימליץ לכן לעבור בדיקה של טסט בלי לחץ, אשר בודק את התנועה ואת קצב הלב של העובר. וכן צליחת בדיקת אולטרסאונד שבוחנת את קצב הלב, טונוס השרירים, כמות מי השפיר, הנשימה והתנועות של העובר. וכיוצא בכך.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!