בדיקת מי שפיר – מה הסיכון בבדיקה?

בדיקת מי שפיר הינה בדיקה אשר מאפשרת לזהות ולאתר מומים גנטיים בעובר עוד טרם הלידה. בדיקה זאת הינה בדיקה פולשנית המתבצעת על ידי החדרת מחט דקיקה אל שק מי השפיר ושאיבה של הנוזל על מנת לבחון אותו. הבדיקה אמנם מאפשרת להורים לזהות בעיות או פגמים בעובר אך היא עלולה להיות מסוכנת מאוד הן עבור האם והן עבור העובר זוהי הסיבה שנשים רבות חוששות לעבור אותה. כיום ישנן מספר דרכים נוספות המאפשרות לאתר מומים בעובר טרם הלידה אך הן אינן מהוות תחליף של ממש לבדיקת מי השפיר.

תיאור הבדיקה

מי השפיר הם הנוזל הנוצר יחד עם היווצרותו של העובר. מי השפיר כוללים בתוכם ספר רב של תאים הנושרים מעורו של העובר וכן מאיברים וספים שלו ולכן הם מהווים מטען גנטי הנושא את הDNA שלו. בדיקה מקיפה של מי שפיר מאפשרת לזהות האם ישנן בעיות או מומים אשר עלולים להתגלות ברגע הלידה וזאת על ידי שאיבה קטנה מכמות המים שבשק מי השפיר. את הבדיקה יש לבצע בין שבוע 17 לשבוע 22 ושישה ימים אלא אם כן מדובר במקרה חריג בהם הרופא ימליץ על ביצוע הבדיקה גם בשלב מאוחר יותר של ההיריון. חשוב לציין כי כל תהליך החדרת המזרק אל שק מי השפיר יתבצע תחת מעקב אולטרסאונד קפדני וזאת על מנת שלא לפגוע בשום צורה ואופן בעובר.

אילו תסמונות הבדיקה יכולה לגלות?

מטרתה העיקרית של הבדיקה הינה לבחון שינויים מיוחדים בכרומוזומים של העובר. במצב נורמטיבי ישנם 23 זוגות כרומוזומים מה שמעיד על התפתחות תקינה. כל שינוי במספרם של הכרומוזומים עלול להעיד על בעיה גנטית מסוימת וכן על מחלה קשה אשר עלולה לפגוע בעובר. אחת התסמונות המוכרות והנפוצות ביותר אשר נגרמת מעודף בכרומוזום 21 היא תסמונת דאון. כמו כן, עודף בכרומוזום 18 הינו הגורם לתסמונת אדוארדס ועודף בכרומוזום 13 הינו הגורם לתסמונת פטאו. כל המחלות הגנטיות הללו הינן מחלות קשות במיוחד אשר ניתן לזהות ולגלות אותן בעזרת בדיקת מי שפיר בלבד. במקרים אחרים ניתן לזהות גם מחלות זיהומיות אשר עלולות להשפיע על בריאותו של העובר.

הסיכונים של בדיקת מי שפיר

מאז ומתמיד מי שפיר נחשבה לבדיקה שעלולה להיות מסוכנת לאם ולעובר כאחד ולכן נשים רבות נמנעו ממנה וזאת למרות יתרונותיה הרבים.

בין הסיכונים הבולטים ביותר ניתן למצוא:

  • סיכון מוגבר להפלה אשר נע בין 1:400 לבין 1:1000. במקרים בהם הבדיקה נעשית עבור תאומים יש לבצע אותה פעמיים, פעם אחת עבור כל עובר מה שמגדיל את הסיכון להפלה.
  • ישנו חשש לזיהום תוך רחמי בעקבות החדרתה של המחט אשר עלול לפגוע ברחם וכן באם.
  • בדיקת מי שפיר אינה תמיד מדויקת והיא יכולה לעיתים לזהות בעיה בכרומוזומים רק בחלק מהתאים. חוסר הזיהוי יבוא לידי ביטוי רק לאחר הלידה כאשר העובר עלול להגיע לעולם עם פיגור שכלי או מחלה גנטית אחרת אשר לא נצפתה בתהליך הדיקור.
  • הבדיקה מתבצעת בשבוע לא מוקדם מידי של ההיריון והתשובה מגיעה רק מספר שבועות לאחריה. כלומר, ייתכן והתשובה תגיע כבר בשבוע מתקדם ובמקרה והיא אינה חיובית הדרך היחידה לבצע הפסקת היריון היא על ידי לידה שקטה מה שעלול להשפיע קשות על נפש האישה.
  • בדיקה זאת אינה מזהה מגוון רחב של מוטציות כך שגם במקרים בהם הבדיקה יוצאת תקינה עדיין קיים חשש לבעיות.
  • ישנם מקרים בהם התאים אשר נשאבו עבור הבדיקה אינם מתרבים או שהכמות שנשאבה אינה מספקת. במקרים מעין אלו יש לבצע דקירה נוספת.

תחליפים לדיקור מי שפיר

בעשור האחרון ניתן לראות כי נעשה מחקר מקיף אשר הוביל לגילויה של בדיקה חדשה הנקראת NIPT. בדיקה את בוחנת את הריצוף הגנטי של הDNA העובריים של האימא על מנת לזהות בעיות כרומוזומליות כגון תסמונת דאון. זוהי בדיקת דם פשוטה מאוד שאינה מהווה כל סיכון לא עבור האם ולא עבור העובר וניתן לבצע אותה כבר בשלב מוקדם מאוד של ההיריון, החל משבוע 9 לערך. לבדיקה זאת ישנו אחוזי הצלחה גבוהים מאוד והיא יכולה להוות תחליף ראוי ואיכותי לבדיקת מי השפיר המסוכנת יותר. 

בדיקת מי שפיר מקצועית

כמו כל פרוצדורה רפואית אחרת כאשר אנו עומדים בפני בחירה של רופא מטפל חשוב לשים לב כי אנו בוחרים ברופא איכותי ומקצועי אשר יאפשר לנו להרגיש כי אנו נמצאים בידיים הטובות ביותר. במיוחד כאשר מדובר בתהליכים חשובים וקריטיים כעין בדיקת מי שפיר יש לשים אף דגש רב יותר בעת בחירת הרופא. חשוב לבחון כי מדובר ברופא בעל שנות ותק לא מבוטלות וניסיון רב בתחום, בעל הסמכה והכשרה מהטובות שיש וכן כי מדובר באיש מקצוע נעים סבר ופנים אשר יאפשר לעבור את התהליך בצורה נעימה.

ד"ר גדי בן שטרית הינו רופא מומחה בגניקולוגיה בעל ניסיון של שנים רבות בתחום והיכרות עמוקה עם עולם רפואת הנשים. בעזרת ידע רב ועבודות במגוון רחב של תחומים ביניהם דיקור מי שפיר ד"ר בן שטרית יעזור לכן עבור את תהליך הדיקור וכן תהליכים רבים נוספים ללא חשש באופן מקצועי ומדויק כך שתוכלו לדעת כי אתן נמצאות בידיים הטובות ביותר. לקביעת פגישת ייעוץ השאירו פרטים וד"ר בן שטרית יחזור אליכם במהרה. 

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!