בדיקת מי שפיר מתאימה לכל גיל?

בדיקת דיקור מי שפיר מבוצעת על מנת לקבוע אם העובר סובל מליקויים בחומר הגנטי או תסמונת דאון. באמצעות בדיקת מי השפיר ניתן לשלול לחלוטין תסמונות גנטיות שונות בניגוד לבדיקות הסקר הביוכימי שתוצאותיהן סטטיסטיות בלבד. בדיקת מי שפיר מאפשרת לשלול מגוון מומים פתוחים במערכת העצבים, תסמונת דאון ומחלות דם כמו אנמיה. על הבדיקה, למי היא מיועדת ולמי היא מומלצת במאמר שלפניכם.

על מי שפיר

מי השפיר הם נוזלים המצויים בתוך שק ומטרתם להגן על העובר לאורך ההיריון. כשבועיים לאחר מועד ההפריה, שק השפיר מתחיל להתמלא בנוזלים  ולאחר 10 שבועות נוזל השפיר כולל פחמימות, חלבונים, שומנים, פוספוליפידים ואלקטרוליטים אשר מסייעים בתהליך הצמיחה של העובר. במהלך השליש הראשון של ההיריון, המקור העיקרי לנוזלי השפיר הוא הדם של האם.

לאחר מכן מי השפיר מפעפעים מהריאות, השליה והעור של העובר ומופרשים כשתן עוברי. תקינות מי השפיר חיונית להתפתחות תקינה של השלד, תפקוד הריאות ומערכת העיכול ותנועות השרירים והמפרקים. באמצעות מי השפיר גם נשמרת הטמפרטורה הקבועה של העובר.

דיקור מי שפיר

הזמן האופטימלי לבצע דיקור מי שפיר הוא בין השבוע ה- 16 לשבוע ה- 22 בהריון. בשלב זה של ההיריון, קיים מעין מרווח בין העובר לבין שק השפיר ולכן ניתן לבצע את הדיקור והשאיבה תוך סיכון מינימלי לאם ולעובר. ההליך קצר יחסית, אורך מספר  דקות בודדות והוא מתבצע כאשר האם ערה לחלוטין ותוך שהרופא מכוון את עצמו באולטרסאונד.

בדיקת סיסי שלייה

כאמור, הבדיקה מתבצעת לרוב בין השבוע ה-16 לשבוע ה-22 להיריון. במקרים חריגים אפשר לבצע את הבדיקה גם בשלבים מאוחרים יותר, לעתים גם בשליש ההיריון האחרון. הבדיקה לא מבוצעת לפני השבוע ה-16 בגלל החשש הגבוה לסיבוכים בהיריון. במקרה שיש צורך לבצע בדיקה בשלב מוקדם, ניתן לבצע בדיקת סיסי שליה כבר בין השבועות ה-11 ל-13 להיריון.

תהליך הבדיקה

במהלך ההליך מוחדרת מחט לשק מי השפיר ונשאבת מתוכה דגימה. מי השפיר שנשאבו מכילים תאים שונים שנשרו מהעובר. תאים אלו מודגרים במעבדה לצורך ביצוע בדיקה של החומר הגנטי של העובר. תהליך ההדגרה אורך זמן ולכן חולפים כשבועיים עד כשלושה שבועות עד לקבלת התשובות. באמצעות בדיקת מי השפיר מודדים גם את החלבון העוברי כמדד למומים שונים.

לפני ביצוע הדיקור יש לחטא את הבטן ההריונית, על מנת להקטין את הסיכונים להתפתחות של זיהום מקומי. לאחר מכן הרופא מחדיר מחט דקה בהכוונת האולטרסאונד ושואב מי שפיר בכמות מדויקת בהתאם לנדרש עבור הבדיקות הגנטיות הנדרשות. הוצאת מי השפיר לכשעצמה אינה מסכנת את העובר ואלו מתחדשים בתוך השק בתוך שעות בודדות.

סיכון מזערי

ניתן לבצע בדיקת דיקור מי שפיר בכל גיל והסיכון מביצוע הבדיקה שולי עד לא קיים מבחינה סטטיסטית. משרד הבריאות מממן את עלות בדיקת דיקור מי שפיר לנשים מגיל 35 ומעלה. אין פירוש הדבר שיש לבצע את הבדיקה רק החל מגיל זה. כדאי לקבל ייעוץ גנטי מראש ולהחליט אם יש הצדקה לביצוע הבדיקות באופן פרטני.

בדיקת צ'יפ

כיום בעת ביצוע דיקור מי שפיק הדגימה מעברת לבדיקת צ'יפ גנטי אשר מאפשרת לבדוק גם בדיקת ריצוף אקסומי. כך ניתן לבדוק חוסרים או תוספות בתוך מבנה הכרומוזום גם בקרב צעירות וגם בקרב מבוגרות.  הסיבה למימון של המדינה לגילאים מבוגרים קשור לעליה הסטטיסטית בסיכויים להתפתחות עוברית לא תקינה ופגמים גנטיים מולדים.

גם מתחת לגיל 35

מחקרים רבים תומכים בביצוע בדיקת מי שפיר גם מתחת לגיל 35 וגם כאשר אין פקטורים גנטיים מוכרים המתווים זאת.  במחקרים מבוססים נמצא שהסיכון לאובדן עוברי לאחר דיקור מי שפיר הוא נמוך בהשוואה לשיעור החריגות הגנטיות הקשות שהתגלו. לכן רופאי נשים רבים ממליצים כי גם נשים עם תוצאות סקר תקינות מתחת לגיל 35 יבצעו בדיקת מי שפיר

הסיכון לאובדן עוברי לאחר דיקור מי שפיר הוא כה נמוך שרבים מתמיד ממליצים כי נשים בהיריון גם עם תוצאות סקר תקינות לפני הלידה יבצעו בדיקת מי שפיר, ללא קשר לגילם. הוויכוח בנושא טרם הוכרע ומומלץ לקבל ייעוץ גנטי בהתאם לנסיבות טרם קבלת החלטה.

ההנחיות

כיום ההנחיות המקצועיות אינן ממליצות בכל מקרה על דיקור מי שפיר לנשים בהיריון בסיכון נמוך למומים מולדים. אך לאור פרסומי המחקרים האחרונים ובגלל הסיכון הנמוך מאוד להפלה או פגיעה בעובר כתוצא מההליך מומחים רבים ממליצים על ביצוע הליך זה בקרב נשים בכל הגילאים.

הריון עם תאומים

ניתן לבצע בדיקת מי שפיר בכל גיל גם בהריון מרובה עוברים. בישראל שיעור תואמים מהגבוהים בעולם והוא מתקרב לכדי – 5% מסך הלידות בארץ.  הסיבה לכך נובעת מהעלייה בגיל של האימהות הנכנסות להריון ועלייה בשיעור טיפולי פוריות הכוללים הפריות ותרופות שונות. דיקור מי שפיר לתאומים לא זהים יש צורך בדיקור כל שק ולתאומים זהים מתבצע דיקור אחד בלבד.

סיכום דיקור מי שפיר

לסיכום הנושא, במאמר זה דנו בבדיקת דיקור מי שפיר. כפי שציינו מדובר על בדיקה שמתאימה לכל גיל והסיכון ממנה מזערי והיתרון בגילוי מוקדם של מומים ותסמונות עצומה. חשוב מאוד לבצע את הבדיקה כאשר האישה בהריון עברה את גיל 35 מכיוון שהסיכון לתסמונות והמומים הנבדקים בבדיקה זו עולה עם הגיל.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!