דלקת צוואר הרחם

אם אתן נשים שחיות כיום בעולם, בוודאי שמעתן ולא פעם את שלושת המילים 'דלקת צוואר הרחם'. ואם תהיתן לעצמכן מה הכוונה, או שאולי דווקא נמנעתן מבירור סוג הדלקת הזה, הכתבה הזו בשבילכן. כך או כך, ניתן עבורכן את המידע הרלוונטי והעדכני ביותר בנושא, על מנת שתוכלו לחיות בצורה אחראית ולשמור על גופכן. אז מהו צוואר הרחם? מה ניתן לעשות במקרה בו קיימת דלקת? במאמר זה נשתדל לתת לכם את המידע והכלים העדכניים ביותר.

צוואר הרחם


לפני שנצלול לסוג הדלקת, נבין את אנטומיית הגוף הנשי. צוואר הרחם הוא בעצם ה'צינור' שמחבר בין הנרתיק לגוף הרחם ממש. בקצהו חיצוני של צוואר הרחם, קיימת טבעת רירית שמגינה על הרחם מכניסת חיידקים, ומתחדשת לעיתים קרובות. במהלך הימים הפוריים בחודש, הרירית משנה מעט את מרקמה – מסמיכה או עבה יותר, לנוזלית וגמישה, כך שזרעונים יוכלו לעבור בקלות יותר לגוף הרחם ולגרום להפרייה.

מה קורה בעת הריון?


כשביצית מופרת, ומתחיל להיווצר אט אט הריון, גוף האישה מייצר מעין פקק, הנקרא בשפה המקצועית operculum, שחוסם את פתח הכניסה לרחם מכניסת זיהומים וחיידקים, ומהצד השני, מונע יציאת נוזלים מהרחם. לעיתים, במקרה שיש בעיה בהיווצרות הפקק הזה באופן טבעי, וקיים חשש להפלה(עקב חוסר היכולת של הגוף להחזיק את ההריון), מבצעים תהליך של קשירת צוואר הרחם. בתהליך תופרים טבעת מלאכותית בצוואר הרחם. התהליך מתבצע במהלך השבועות 12-14 להריון, וברגע שיש הופעת צירים מוסר מיד(כדי שהלידה תוכל להתקדם בצורה תקינה).

קצת על פפילומה…


עוד קצת לפני שנצלול לעומק הפרטים על דלקת צוואר הרחם, ניתן מעט מידע על נגיף הפפילומה. אז נתחיל ונאמר שפפילומה הוא שם של נגיף בכלל, אך בחלק מהמקרים עלולה לגרום לסרטן צוואר הרחם, סרטן ברקטום ושאר סוגים. הנגיף עצמו גורם לנגעים בעור שעלולים להפוך לנגעים סרטניים במידה ואינם מטופלים בזמן הנכון. חשוב להתעדכן בזמני מתן החיסון לנערות ולנשים, כך שתגנו על עצמכן מפניו.

דלקת הלדן


פעמים רבות חל בלבול בין דלקת הלדן לבין דלקת בצוואר הרחם, וזאת לאור התסמינים הדומים מאוד בין שתי הדלקות. הלדן הוא השם הרפואי לנרתיק, ודלקת בנרתיק היא דלקת שכיחה ביותר, הגורמת לנשים רבות לפנות לרופא הנשים שלהן. הדלקת מתבטאת לרוב בכאבי בטן, הפרשות מרובות וחריגות המלוות בריח לא נעים, צריבה ותחושת גרד או אי נוחות באיזור, ואף תחושת כאב בעת קיום יחסי מין.


הלדן – הנרתיק, הוא איבר העשיר בשכבת חיידקים שמהווים מרכיב חשוב ביותר בשמירה על מארג ההגנה הטבעי של הגוף ומונעים ביעילות כניסת חיידקים מזהמים לגוף. במידה ונוטלים אנטיביוטיקה או מבצעים שטיפה וגינאלית, עלולים לפגוע במרקם החיידקים באיזור, מה שעלול לגרום דלקת ולתסמינים שהזכרנו לעיל.

זיבה וכלמידיה – מהם?


אז שני השמות האלה הם שמות של חיידקים הגורמים לזיהום באברי המין – גם של נשים וגם של גברים, ולעיתים במידה ולא מטופלים בזמן או בצורה נכונה, עלולים להגיע גם לאברי הרבייה הפנימיים ולגרום לצערנו לעקרות.

קצת נתונים…


בשנת 2018, דווח שכשני מיליון איש בארצות הברית, אובחנו כחולים בכלמדיה. מחלת המין הזו נפוצה בעיקר בנשים וגברים בשנות העשרים לחייהם הפעילים מינית. מעריכים שכיום, בין שניים לשלושה אחוזים מחתך האוכלוסייה הזה חולים. נתון גבוה ביותר!
במחלת המין זיבה, מעריך ארגון הבריאות העולמי, שחולים כמאה מיליון איש(נכון לשנת 2010), וההערכה היא שמספר זה רק הולך ועולה. זאת לאור התרחבות קיום יחסי מין בצורה לא מוגנת כך שמחלות מין עוברות בקלות מאחד לשני.

סימפטומים של דלקת צוואר הרחם


אז מהם בעצם הסימפטומים לדלקת זו? ואיך ניתן לדעת שאתן לוקות בה? התסמין הראשון והמובהק הינו הפרשה מוגברת מיד לאחר הוסת, המחזור החודשי. סימנים נוספים שכיחים הינם גירוד וגירוי של החלק החיצוני של הלדן, כאבים בגב התחתון, צריבה מסוימת בעת מתן שתן, ואף תחושת אי נוחות ואף כאב בעת קיום יחסי מין. במידה והדלקת קלה יכול להיות שלא תרגישו דבר. במידה והדלקת חמורה, יכול להיות שיופיעו הפרשות סמיכות מלוות בריח רע, גירוד חד בלדן, ואף כאבים בבטן התחתונה.
המלצת הרופאים הגורפת הינה  – במידה ואתן מרגישות כאב או סימפטום חריג, גשו להיבדק.


מה הפעולות למניעת הידבקות בדלקת צוואר הרחם?

דבר ראשון וחשוב ביותר, במידה ואובחנתן כסובלות מדלקת זו, הימנעו כמה שניתן ממדעים מיניים, ולגברים מבנינו – לבשו קונדום. הדבר השני והחשוב ביותר, הינו לפנות לרופא בהקדם במקרה של הופעת אחד מהתסמינים. בדלקת זו חשוב לפנות לרופא כמה שיותר מהר, על מנת למנוע התפשטות לאזורים פנימיים יותר.

איך מטפלים?

נתחיל ונציין כי הטיפול כאמור משתנה בין אדם לאדם ותלוי כמובן בחומרת הדלקת שקיימת. באופו כללי, גם לפני שתוצאות המעבדה הגיעו, בדרך כלל מטפלים בטיפול תרופתי – אנטיביוטי מיידי, בכדי למנוע התפשטות של אותם פתוגנים.
במקרים קשים יותר, לעיתים אף יש צורך בהסרת המוקדים הדלקתיים. ובמקרים מסוימים מתגלה כי שימוש בסבון מסוים, חומרים קוטלי זרע ועוד גורמים לתסמינים דומים ועל כן ממליצים שלא להשתמש בהם עוד.

לסיכום

דלקת צוואר הרחם היא דלקת שכיחה מאוד בקרב נשים, אך גם ניתנת לטיפול ומניעה. שימו לב לפעולות שלכן, וגשו לרופא במידה שיש ספק. זכרו – אם יש ספק, אין ספק!

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!