הפסקת הריון פרטית

הפסקת הריון נעשית במטרה להפסיק באופן יזום את ההמשך של ההיריון באמצעים תרופתיים או כירורגיים. הפסקת הריון או הליך הפלה מלאכותית, כפי שהמונח מכונה בישראל מתבצע כיום במרבית המקרים באמצעות שאיבת תוכן הרחם ודורש אישור ועדה להפסקת היריון שהוסמכה על ידי משרד הבריאות. במאמר זה נעסוק בהליכי הפסקת הריון באופן כללי, תוך דגש על היתרונות של ביצוע ההליך באופן פרטי.

אישור מהועדה בהתאם לחוק

כל הליך להפסקת הריון, בין אם הוא מבוצע במסגרת הרפואה הציבורית או באופן פרטי מחייב אישור של הוועדה בהתאם לחוק. בהתאם לחוק הפסקת הריון, ניתן לבצע הליכים אלו רק במוסדות שקיבלו אישור ממשרד הבריאות להקים ועדה להפסקת היריון ולבצע את ההליכים. הזכות החוקית של אישה לבצע הפלה במגבלות החוק, כוללת את הביצוע של ההליך באופן פרטי.

עד מתי ניתן לבצע הפסקת הריון

הפסקת הריון, בין אם באופן פרטי ובין אם במסגרת הרפואה הציבורית, רצוי לבצע מוקדם ככל האפשר. כ- 90% מההפלות בישראל מבוצעות לפני השבוע ה- 13 של ההיריון, וכמעט כולן עד לשבוע ה- 20. ככל שההפלה מבוצעת במועד מוקדם יותר, כך ההליך יהיה קל ובטוח יותר לאישה. הפלות מלאכותיות לאחר השבוע ה- 24 של ההיריון נדירות מאוד ונעשות רק במקרים חריגים.

מימון ציבורי במסגרת קופות החולים

במוסדות ציבוריים, המימון של הליך הפסקת הריון ניתן במסגרת הכיסוי הביטוחי של קופות החולים. על מנת להיות זכאית למימון של הקופה יש לעמוד בתנאים שהוגדרו בחוק ובתקנות. בין היתר מדובר על הפסקה של הריון שהוא תוצאה של אונס או גילוי עריות, ללא קשר לגיל המבוטחת. גם כאשר העובר עתיד לסבול מבעיה בריאותית קשה, ההליך ימומן ע"י הקופה.

גיל ובריאות גופנית או נפשית

מקרה נוסף בו המימון יהיה ציבורי הוא של אישה בכל גיל, אשר סובלת מבעיות רפואית או נפשיות המונעות ממנה להמשיך את ההיריון מסיבות בריאותיות. קטינות יכולות לבצע במימון הקופה הפסקת הריון, גם כאשר לא מדובר בהריון שנוצר מיחסים בתוך המשפחה או באונס. הן יכולות לפנות לוועדה להפסקת הריון בבתי החולים הציבוריים, ללא צורך באישור הוריהן.

בחירת הרופא ומספר ביקורים

הפסקת הריון פרטית מאפשרת לאישה לבחור את המקום והרופא אשר יבצע את ההליך.  ביצוע ההפלה באופן פרטי כולל ליווי צמוד ואיכותי יותר לעומת הטיפול ברפואה הציבורית. הפסקת הריון פרטית יכולה להתבצע בביקור יחיד. ועדות הפלה ציבוריות מקיימות את הדיונים בנפרד מההליך של ההפלה ולא תמיד מתאפשר לקבל אישור של הועדה ולבצע את ההפלה באותו היום.

ביטחון ורמת טיפול

הפסקת הריון מאפשרת לבחור את הרופא שיבצע את ההליך ולמצוא מומחה מנוסה ומיומן בהליכים מסוג זה. הבחירה של המרכז רפואי והרופא המטפל יכול לסייע לתחושת הביטחון של המטופלת, תוך קבלת טיפול ברמה הגבוהה ביותר מבחינת סוג ואיכות השירותים והמתקנים. ניתן כיום למצוא ברשת מידע אינפורמטיבי מפורט וחשוב לגבי המרפאות הציבוריות והפרטיות.

עלויות משתנות בהתאם להליך ולמקום

העלות של הפסקת הריון באופן פרטי משתנה בהתאם למרכזים הרפואיים השונים ובהתאם לאופן הביצוע של ההפלה. הבחירה בין הפלה תרופתית להפלה כירורגית תלויה ממגוון גורמים, כמו גיל, בעיות גניקולוגיות ועוד, ויש להחליט בהתאם להמלצות הרופא המטפל.  הפלה בכדורים הינה זולה יותר מאשר הליך כירורגי כמו ניתוח גרידה או שאיבה, אך אפשרית רק בגילוי מוקדם.

טיפול תרופתי

הפסקת הריון תרופתית לגמרי ללא צורך בהתערבות כירורגית אפשרית כאשר ההריון התגלה מוקדם. הטיפול התרופתי חוסם את ההורמון פרוגסטרון שחיוני להמשך ההתפתחות של ההיריון. אחוז ההצלחה בהליך גבוה אבל לא בכל המקרים. כאשר ההליך לא מסתיים בהצלחה יש צורך להשלים אותו בהליך כירורגי של ניקוי חלל הרחם.

הליך כירורגי בהתאם לשלב ההריוני

לאחר השבוע השביעי של ההיריון כבר לא ניתן להשתמש בשיטה התרופתית. הפסקת הריון כירורגית דורשת הרחבה של צוואר הרחם והחדרת מכשירים ייעודים לשם שאיבת ההיריון וניקוי דפנות הרחם. בשליש הראשון של ההיריון ההליך מבוצע בדרך כלל בשיטה של שאיבת ואקום. בשליש השני להריון, לרוב נדרשת להליך הכירורגי גם הכנה מקדימה של צוואר הרחם.

פרטיות ודיסקרטיות

בחלק מהמרפאות הפרטיות ניתן לקבל מימון חלקי המגיע במסגרת סל הבריאות ובמקרים רבים הביטוח המשלים של הקופה או ביטוח בריאות פרטי מכסים באופן מלא או חלקי הפסקת היריון פרטית. גם כאשר המימון מגיע מהכיס הפרטי, נשים רבות מעדיפות את הפרטיות ודיסקרטיות שמאפיינות את המסגרות הפרטיות. המרפאות קטנות יותר והן שמות דגש על פרטיות המטופלות.

גמישות וזמינות ברפואה הפרטית

אם כן, יתרונותיה העיקריים של הפלה פרטית הם, בחירת הרופא וקיצור זמני ההמתנה. במסגרת הרפואה הפרטית ניתן לבחור את זהות הרופא המטפל שיבצע את הליך ההפלה ולברר עליו מראש מידע רלוונטי.  הפסקת הריון יזומה במסגרת פרטית יכולה לרוב להתבצע באופן מידי ובלוח זמנים גמיש. זאת בניגוד לקושי למצוא תור במועד קרוב המאפיין את בתי החולים הציבוריים.

להפסקת הריון פרטית יתרונות רבים

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בהפסקת הריון בכלל ובהפסקת הריון פרטית בפרט. סקרנו את החוק הישראלי הרלוונטי לתחום ואת תפקיד הועדות במרכזים הרפואיים. התמקדנו ביתרונות של הפסקת היריון באופן פרטי, לרבות האפשרות לבחירת הרופא, איכות המתקנים והשירות, הליווי הרגיש והצמוד, רמת הפרטיות והדיסקרטיות והאפשרות לביצוע ההליך כולו בביקור יחיד.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!