טיפול גרידה להפסקת הריון

הפלה יזומה ניתן לבצע בישראל, בדרך כלל עד השבוע ה-24 של ההיריון לאחר אישור הועדה להפסקת הריון. ההחלטה לגבי ההליך היא של האישה לבדה והוא לרוב נובע מכך שההיריון אינו רצוי או כאשר יש חשש לגבי ההתפתחות התקינה של העובר. הפסקת הריון ניתן לבצע או באופן תרופתי או באמצעות טיפול גרידה כירורגי בהתאם לשלב ההריוני. במאמר זה נתמקד בטיפול גרידה.

הפלה יזומה

 על מנת לבצע הפלה יזומה, הן באופן תרופתי והן באמצעות טיפול גרידה יש צורך לקבל אישור מהוועדה להפסקת היריון. ישנם קריטריונים לפיהם ניתן האישור ומי שמעוניינת לקבל את אישור הוועדה צריכה לעמוד בהם או לשקר לוועדה, על מנת להשיג את האישור. האישור יינתן כאשר האישה ההריונית עברה את גיל 40 כמו גם כאשר מדובר בנערה שטרם מלאו לה 18.

יחסים אסורים והריון לא תקין

גם אישה לא נשואה או אישה נשואה שהרתה מחוץ לנישואים יכולה לקבל אישור עבור טיפול גרידה להפסקת ההיריון. הוועדה תאשר את ההליך גם במקרה וההיריון נובע מיחסים אסורים כמו, אונס או גילוי עריות. כאשר ההיריון אינו תקין ומסכן את בריאות האישה או במידה וישנה סכנה שהוולד ייוולד כשהוא בעל מום גופני או נפשי, הוועדה מחויבת לאשר את הבקשה.

תרופתי או כירורגי

הפסקת היריון תרופתית ניתן לבצע עד השבוע ה־9 להיריון בלבד. בשלבי היריון מתקדמים יותר ההפלה תתבצע באמצעות גרידה. מדובר על פעולה כירורגית שבמהלכה מרחיבים את צוואר הרחם, על מנת להוציא את תוכן ההיריון. הפסקת היריון בגרידה בדרך כלל מתבצעת עד השבוע ה־22 של ההיריון וההליך פחות מורכב ומסוכן  כשהוא נעשה במהלך השליש הראשון של ההיריון.

בשליש הראשון

בשליש הראשון של ההיריון ההליך בדרך כלל מבוצע בשיטה של שאיבת ואקום. טרם השאיבה לעיתים יש צורך להרחיב את צוואר ברחם וניתן לעשות זאת מידית לפני ההליך לאחר הרדמה באופן מכאני או באמצעות החדרת למינריות שסופחות את הנוזלים ובכך מרחיבות את צוואר הרחם. השימוש בלמינריות אינו מחייב הרדמה אך עלול להיות מעט כואב ולא נוח.

בשליש השני של ההיריון

כשצריך להפסיק את ההיריון בשליש השני כבר לא ניתן לבצע שאיבת וואקום ויש צורך לבצע טיפול גרידהכירורגי. לאחר הרדמה מלאה והרחבת צוואר הרחם בשיטות המקובלות בהתאם למצב המטופלת, הרופא משתמש במכשירים שונים, על מנת לתפוס את התוכן ההריוני ולהוציא אותו אל מחוץ לרחם ולגוף. לעיתים יש צורך בניתוח גרידה לאחר הפלה טבעית לריקון הרחם.

לפני טיפול גרידה

לפני טיפול גרידה האישה צריכה לעבור בדיקה גופנית כללית ובדיקה גניקולוגית ידנית. יש צורך גם לבצע בדיקת אולטרה-סאונד ולבדוק את אזור ההשרשה ברחם ואת הגיל של ההיריון. במקרה הצורך גם מבצעים בדיקות כמו בדיקת סוג דם ועוד. ישנם תרופות מסוימות שצריך להפסיק את השימוש בהן מספר ימים טרם ביצוע ההליך. הניתוח מתבצע לאחר צום מלא של 8 שעות.

פעולות ההליך

לאחר הוצאת התוכן ההריוני הרופא מוודא באמצעות כפית גרידה שלא נותרו ברחם שרידים של שק ההיריון ומכאן ההליך קיבל את שמו. ריקון הרחם מהתוכן ההריוני לרוב אורך כמה דקות ולאחרי סיום ההליך המטופלת נשארת להשגחה של מספר שעות במסגרת של אשפוז יום. לאחר השחרור יש להישאר במנוחה במשך 24 עד 48 שעות וליטול אנטיביוטיקה בכדי למנוע זיהומים.

סיבוכים וסיכונים

טיפול גרידה להפסקת הריון נחשב לפעולה רפואית בטוחה עם שיעור סיבוכים נמוך. אולם ככל שהגרידה מתבצעת בשלבים מתקדמים יותר של ההיריון, כך עולה שיעור הסיכון לסיבוכים. אי ריקון של כלל התוכן ההריוני מהרחם במהלך ההליך עלול לגרום לדימומים ולהצריך גרידה חוזרת להוצאת השאריות. ישנו סיכוי להתפתחות של זיהום ברחם המלווה בחום גבוה ובכאבים.

ניקוב דופן הרחם

מקרה נדיר נוסף שעלול להתרחש במהלך טיפול גרידה הוא ניקוב דופן הרחם ופגיעה באיברים נוספים. כאשר הפגיעה היא בדופן הרחם בלבד, הדבר יכול להיות מטופל ללא צורך בניתוח והמטופלת תאושפז לצורכי השגחה בלבד. כאשר ישנה פגיעה באיברים נוספים בבטן כמו, שלפוחית השתן או המעיים הדבר עלול לחייב ניתוח. כאמור מדובר בסיבוך נדיר יחסית.

לאחר טיפול גרידה

כאמור במרבית המקרים טיפול גרידה עובר ללא בעיות מיוחדות. לאחר ביצוע ההליך המטופלת עלולה לסבול מהקאות או בחילות בעקבות ההרדמה. בנוסף היא עלולה לסבול מכאבים באזור הנרתיק והרחם במשך יום או יומיים ובמקרים מסוימים גם מדימום קל שיכול להימשך עד כשבועיים. בדרך כלל ניתן לחזור לשגרה בתוך יומיים שלושה.

היריון אחרי גרידה

נשים רבות חוששות שהגרידה תפגע בסיכוייהן בעתיד להיכנס להיריון. חשוב להבין שגרידה שמבוצעת על ידי צוות מקצועי במקום מסודר בדרך כלל בטוחה. כל עוד לא היו סיבוכים נדירים במהלך הגרידה או לאחריה לרוב לא תהיה כל בעיה להיכנס להיריון לאחר הפלה יזומה בגרידה.

מוקדם ככל האפשר

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בפרוצדורה של גרידה. הליך זה מבוצע לרוב החל משבוע 7 ועד שבוע 26 של ההיריון. כפי שציינו, במהלך הטיפול מוחדרים כלים ייעודיים דרך הנרתיק וצוואר הרחם אל תוך הרחם, על מנת להסיר את רקמת ההיריון והעובר מחלל הרחם ולהוציא את התוכן העוברי מהגוף. ככל שהטיפול מתבצע מוקדם יותר כך קטנים הסיכונים לסיבוכים.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!