למי מומלץ לעשות בדיקת מי שפיר ומתי?

במידה ואתה נכלל באחת מהקבוצות הבאות מומלץ לך לעשות בדיקת מי שפיר:

  1. נשים אשר עברו את גיל 35 בזמן הכניסה להריון
  2. מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר במידה וקיים חשד להיווצרות מום פתוח בתעלה עצבית או בדופן הבטן בשל רמה גבוהה של חלבון עוברי בדם האם.
  3. נשים בעלות סיכון מוגבר לתסמונת דאון בגלל גילם או כתוצאה מאחת מבדיקות הסינון שנערכו.
  4. מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר במידה וקיים סיכון יתר למחלה תורשתית הניתנת לבדיקה.
  5. מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר אם האישה נדבקה במחלה זיהומית כלשהי, ביצוע הבדיקה נועד לשלול הידבקות של העובר בזיהום.
  6. מומלץ לבצע בדיקת מי שפיר אם בסקירת מערכות מוקדמת עלה כי יש חשד לבעיות גנטיות.

באיזה שבוע של ההריון עושים בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר נעשית לאחר שבוע 16 של ההריון, ברוב המקרים ניתן לבצע את הבדיקה עד שבוע 22 ו-6 ימים. במידה וקיים צורך לבצע את הבדיקה בשלב מאוחר יותר, לאחר ייעוץ עם יועץ גנטי, אם התקבלה המלצה לבצע את הבדיקה ניתן לעשותה גם בשליש האחרון של ההריון.

בדיקת מי שפיר מתבצעת רק לאחר שבוע 16 של ההריון מכיוון שבשלב מוקדם יותר מזה קיים סיכון גבוה לסיבוכים ולפגיעה בהריון. אך אם קיים צורך לבצע בדיקה לעובר בשלב מוקדם יותר של ההריון, ניתן לבצע בדיקת סיסי שליה בין השבוע ה-11 לשבוע ה-13 של מעקב הריון.

האם בדיקת מי שפיר מלווה בכאבים?

הכאב אשר נגרם בבדיקת מי שפיר הוא כאב דומה לכאב מלווה בלקיחת דם, לאחר הדיקור תורגש תחושה קלה של כאב באזור בו בוצע הדיקור. במקרים מסוימים תחושת הכאב מלווה בהתכווצויות קלות שחולפות אחרי יום. אפשר להשתמש באקמול כדי להקל על הכאבים.

האם צריך להתאשפז אחרי בדיקת מי שפיר?

בדיקת מי שפיר אינה מצריכה אשפוז. אך כדאי לנוח הרבה במהלך 24 השעות הראשונות לאחר הבדיקה, מומלץ לא לבצע פעולות מאמצות במשך שלושה ימים.

 האם קיים סיכון בביצוע בדיקת מי שפיר?

קיים סיכוי של רבע אחוז לאבד את ההריון במהלך בדיקת מי שפיר. מצב זה יכול להיגרם כתוצאה מירידת מים או זיהום ברחם. במצבים נדירים זיהום ברחם עלול לגרום לאובדן הרחם, במצבים נדירים עוד יותר זיהום הרחם עלול לגרום למוות של האישה.

מהן הנורות האדומות לאחר ביצוע בדיקת מי שפיר?

במידה ולאחר ביצוע בדיקת מי שפיר מתחילים להופיע אצלך תסמינים הכוללים: כאבי בטן, חום, ירידת מים, דימום נרתיקי משמעותי או התכווצויות תכופות וכואבות, את צריכה לגשת בהקדם האפשרי לחדר מיון גינקולוגי.

כיצד פועלת בדיקת מי שפיר?

בבדיקה של נוזל מי השפיר ניתן לגלות את רמת החלבון העוברי. רמה גבוהה מדי של חלבון עוברי בנוזל מי השפיר עשויה להעיד על מום כלשהו בעובר, ברוב המקרים המום הוא במערכת העצבים. בתוך מי השפיר קיימים תאים עובריים אשר אותם ניתן לגדל במעבדה ולבדוק את המבנה הכרומוזומלי של העובר.

במקרים בהם בדיקת מי שפיר נעשית בגלל שקיים סיכוי מוגבר למחלה תורשתית מסוימת, בודקים את תאי העובר וקובעים האם העובר באמת חולה באותה מחלה. לשם מטרה זו ניתן להשתמש בתאי מי שפיר ישירות או לאחר שעברו גדילה בתרבית.

במקרים בהם קיים חשש ללידה מוקדמת בשלב מתקדם של ההריון, קיימת האפשרות לבצע בדיקת מי שפיר כדי לבדוק האם הריאות של העובר מספיק בשלות לחיים מחוץ לרחם של אימו.

האם בדיקת מי שפיר בודקת את כלל המחלות הגנטיות?

בבדיקת מי שפיר נבדקים כלל המצבים בהם יש עודף או חוסר של כרומוזום או קטע מכרומוזום. בדיקת מי שפיר נותנת מידע אך ורק על מומים כרומוזומליים ולא על מומים אחרים כמו למשל מומים אנטומיים.

נוסף על כך, בדיקות של מחלות גנטיות ספציפיות שונות לא נעשות באופן שגרתי אלא רק כאשר ידוע כי אחד מן ההורים נושא במחלה מסוימת.

מבחינת יכולת ניתן לבצע מגוון רב של בדיקות בכל דגימה עוברית, אך בפועל מבצעים רק בדיקות רלוונטיות למצב, בהתאם לסיכון הקיים אצל בני הזוג להולדת תינוק אשר חולה במחלה מסוימת. לצורך הדוגמא, קיימת האפשרות לבדוק בבדיקת מי שפיר האם העובר חולה במחלה הנקראת סיסטיק פיברוזיס, אך בפועל הבדיקה נעשית רק במידה והתגלה בבדיקות גנטיות כי שני בני הזוג נושאים במוטציה של המחלה.

יתרה מכך, קיימת האפשרות לשמור את התאים כאשר מבצעים בדיקת מי שפיר, שמירת תאים יכולה לשמש את הזוג במידה ויש צורך בבירור ספציפי נוסף בשלב מתקדם יותר של ההריון, במידה והזוג שמר את התאים אין צורך בביצוע דיקור מי שפיר נוסף. ברוב המקרים שמירת תאים כרוכה בעלות כספית.

תוך כמה זמן מתקבלות תוצאות הבדיקה?

קבלת תשובה לקריוטיפ תלויה בקצב בו גדלים תאי העובר במעבדה, בדרך כלל התשובה מתקבלת לאחר 3 שבועות.

רובם הגדול של המכונים הגנטיים עברו לביצוע "צ'יפ גנטי" ולכן התשובות מתקבלות מהר יותר. מקומות מסוימים מבטיחים תשובה בין שבוע לעשרה ימים. לעיתים רחוקות גדילת התאים היא איטית יותר ולכן נדרש זמן רב יותר לקבלת התוצאות. במקרים נדירים מאוד התאים אינם גדלים או שכמות התאים קטנה מדי על שלא מתאפשרת קבלת תוצאה מהימנה.

את תוצאות הבדיקה מקבלים בדואר, בדרך כלל יצרו קשר טלפוני עם הזוג עוד לפני קבלת הדואר וזאת כדי לעדכן אותם שהבדיקה תקינה. במידה ולא קיבלתם תוצאות לאחר 3 שבועות מביצוע הבדיקה, פנו אל המכון בו ביצעתם את הבדיקה.

בתוספת תשלום ניתן לקבל תשובה חלקית מהירה תוך יומיים באמצעות ביצוע בדיקה מיוחדת אשר נקראת פיש, בדיקה זו בודקת מספר כרומוזומים עיקריים, אחד מהכרומוזומים אשר נבדקים בבדיקה הוא כרומוזום 21, אדם חולה בתסמונת דאון כאשר קיימים אצלו שלושה כרומוזומי 21 במקום שניים.

מומלץ לבצע את בדיקת פיש כאשר קיים חשד גבוה לבעיה כלשהי וכאשר זמן ההמתנה עד לקבלת התשובה הסופית הוא קריטי, בדיקת פיש לא מחליפה את בדיקת מי השפיר, היא נעשית בנוסף לבדיקת מי השפיר עד לקבלת תשובה מלאה בהמשך.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!