מה החסרונות של התקן תוך רחמי?

התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה אותו מחדירים לתוך חלל הרחם. ההתקן התוך רחמי מספק יעילות גבוהה בהגנה מפני הריון אך הוא לא מונע העברת מחלות אשר עוברות בעת קיום יחסי מין (איידס, הרפס, זיבה ועוד). קיימים אמצעי מניעה אשר פועלים בצורה בה הם חוסמים את דרכו של הזרע וכך לא נוצר מגע בין הזרע לבין הביצית, כך עובד הקונדום אותו גבר שם על איבר מינו בעת קיום יחסי מין (כאשר הגבר פולט את זרעו, הזרע נשאר בתוך הקונדום ולא מקיים מגע עם הביצית). קיימים גם קונדומים לשימוש של נשים ועוד אמצעי מניעה שונים. כמו כן, קיימים אמצעי מניעה נוספים אשר מונעים את המגע בין הזרע לביצית בדרכים אחרות מהדרך בה פועל הקונדום.

התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה הפועל בצורה המשלבת שתי שיטות למניעת הריון, הוא מונע מגע בין הביצית של האישה לזרע של הגבר ( לא בצורה מוחלטת), כמו כן, ההתקן התוך רחמי הופך את קליטת הביצית המופרה לרחם למשימה בלתי אפשרית.

סוגי התקנים תוך רחמיים

קיימים שני סוגים של התקנים תוך רחמיים, מטרתם זהה אך הם פועלים בדרכים שונות מעט.

התקן תוך רחמי הורמונלי

התקן תוך רחמי הורמונלי הוא אמצעי מניעה בעל צורה של האות T, ההתקן מוחדר אל חלל הרחם ושם הוא משחרר הורמון הנקרא פרוגסטוגן.

התקן תוך רחמי הורמונלי הוא אמצעי מניעה אשר יכול לשמש את האישה לטווח ארוך, אך חשוב לזכור כי ההתקן התוך רחמי אינו אמצעי מניעה חוצץ ולכן הוא אינו מונע העברת מחלות בעת קיום יחסי מין.

כיצד פועל התקן תוך רחמי הורמונלי?

התקן תוך רחמי הורמונלי מכיל בתוכו הורמונים, את ההורמונים הוא פולט בקצב איטי, הם מגיעים אל חלל הרחם וסמוך אליו ומשפיעים על מחזור הפוריות של האישה. ההורמון אותו פולט ההתקן התוך רחמי נקרא פרוגסטוגן, אותו הורמון גורם להתעבות הריר בצוואר הרחם דבר המקשה על הזרע לנוע ולהגיע אל הביצית.

כמו כן, ההורמון אשר מופרש מן ההתקן התוך רחמי גורם לרירית הרחם להיות דקה יותר, כתוצאה מכך קטנים סיכויי ההשרשה של ביצית מופרת. במקרים מסוימים ההתקן ההורמונלי מפסיק לחלוטין את הביוץ, אך ברוב המקרים נשים ממשיכות לבייץ גם בעת השימוש בהתקן.

ההתקן התוך רחמי ההורמונלי הנמכר ביותר בישראל נקרא מירנה, התקן תוך רחמי מסוג זה יעיל תקופה של 5 שנים מהרגע בו הוא הוחדר אל הרחם.

רוב הנשים רשאיות להשתמש בהתקן תוך רחמי הורמונלי, גם נשים שלא ילדו מעולם. מומלץ לפנות לרופא נשים כדי שיתאים לכן את ההתקן.

כל עוד האישה אינה בהריון ניתן להחדיר את ההתקן בכל זמן במהלך החודש, החדרת ההתקן לוקחת בין רבע שעה לעשרים דקות. במידה ותהליך החדרת ההתקן התוך רחמי נעשה על ידי רופא מיומן, התהליך הוא קצר פשוט וללא כאב. קיימת האפשרות להוציא את ההתקן בכל זמן נתון, ברגע בו מוסר ההתקן הפוריות חוזרת למצבה הרגיל.

מהן החסרונות של התקן תוך רחמי הורמונלי?

  1. נשים מסוימות אינן שבעות רצון מהשינויים החלים בווסת כתוצאה משימוש בהתקן. למשל, הווסתות יכולות להפוך לקלות יותר ולפעול בצורה לא סדירה, במקרים מסוימים הווסת מפסיקה את פעולתה לחלוטין.
  2. לעיתים רחוקות מופיעות ציסטות קטנות באזור השחלות לאחר החדרת ההתקן התוך רחמי. ברוב המקרים הן נעלמות ללא טיפול כלשהו.
  3. נשים מסוימות סובלות משינויים במצב הרוח ושינויים בחשק המיני, זוהי תופעה לא שכיחה של התקן תוך רחמי הורמונלי.
  4. במשך שישה חודשים לאחר החדרת ההתקן התוך רחמי האישה עשויה לסבול מדימומים באופן לא סדיר והכתמה דמית.
  5. במקרים מסוימים לאחר החדרת ההתקן התוך הרחמי יש נשים אשר מתחילות לסבול מכאבי ראש, אקנה ורגישות בשדיים.
  6. כפי שכבר נכתב במאמר זה, התקן תוך רחמי הורמונלי אינו אמצעי מניעה חוצץ, בשל כך הוא אינו מונע העברה של מחלות וזיהומים בעת קיום יחסי מין. כמו כן, נשים אשר משתמשות בהתקן תוך רחמי ונדבקות במלה המועברת בעת קיום יחסי מין עשויות לפתח זיהום באגן.
  7. אצל נשים מסוימות, החדרת ההתקן התוך רחמי מלווה בכאב ואי נוחות.

עד כמה יעיל ההתקן התוך רחמי במניעת הריון?

התקנים תוך רחמיים נחשבים כאמצעי מניעה יעילים מאוד למניעת הריון. התקנים תוך רחמיים הפועלים על שחרור הורמונים עומדים על כ-98% יעילות במניעת הריון.

התקנים תוך רחמיים הפועלים על שחרור יונים עומדים על כ-99% יעילות במניעת הריון.

חשוב מאוד לזכור כי התקנים תוך רחמיים יעילים מאוד במניעת הריון אך אינם מונעים כלל וכלל את סכנת ההידבקות במחלות מין בעת קיון יחסי מין. רק אמצעי  מניעה אשר פועלים באופן של חציצה הם אמצעי מניעה אשר מונעים מעבר של מחלות בעת קיום יחסי מין. קונדום הוא אמצעי המניעה מסוג חוצץ המוכר ביותר.

באילו מקרים לא כדאי להשתמש בהתקן תוך רחמי?

ישנם נשים אשר השימוש בהתקן תוך רחמי לא מתאים להן. ברוב הגדול של המקרים לא ניתן לדעת מראש למי מתאים השימוש בהתקן ולמי לא, מגלים את חוסר ההתאמה רק כאשר מנסים לעשות שימוש בהתקן התוך רחמי. חוסר ההתאמה לשימוש בהתקן תוך רחמי יכול להתבטא במספר דרכים: כאבי ראש, מחזור חודשי ארוך וכואב מהרגיל, הפסקת פעילות הווסת, רגישות בשדיים ועוד.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!