מה הן היתרונות בהתקנת התקן תוך רחמי

התקן תוך רחמי הוא סוג של אמצעי מניעה אשר מוחדר לתוך חלל הרחם. התקן תוך רחמי יעיל מאוד בהגנה מפני הריון אך הוא אינו משמש למניעת מחלות המועברות בקיום יחסי מין (הרפס, זיבה, איידס, כלמידיה ועוד). 

אמצעי מניעה מסוימים פועלים באופן בו הם חוסמים את דרכו של הזרע כדי שלא יהיה מגע בינו לבין הביצית, דבר אשר יגרום להפרייתה ובסופו של דבר להריון. כך למשל עובד הקונדום אשר הגבר שם על איבר מינו (כאשר הגבר פולט זרע, הזרע נשאר בתוך הקונדום). עוד דוגמא לכך היא הדיאפרגמה אותה נשים מחדירות אל הנרתיק שלהם והיא חוסמת את דרכו של הזרע, כמו כן קיימים גם קונדומים למין הנשי ועוד.

קיימים עוד סוגים של אמצעי מניעה שונים אשר מונעים את המגע בין הזרע לביצית בדרכים אחרות.

התקן תוך רחמי פועל בצורה המשלבת בין שתי השיטות אשר דיברנו עליהן, הוא מונע מגע בין הזרע לביצית (לא באופן מוחלט) בנוסף לכך הוא הופך את קליטת הביצית המופרה לרחם לבלתי אפשרית.

כיצד פועל התקן תוך רחמי

כפי שכבר נכתב במאמר זה, התקן תוך רחמי משמש כאמצעי למניעת הריון אשר מוחדר לתוך הרחם על ידי רופא נשים בצורה קלה ופשוטה בתהליך הנמשך מספר דקות בודדות.

קיימים שני סוגים של התקנים תוך רחמיים, נפרט על כל אחד מהם בהמשך המאמר.

הסוג הראשון של ההתקן התוך רחמי הוא התקן תוך רחמי עשוי פלסטיק ונחושת. 

הנחושת, ממוקמת באזור הלח של פנים הגוף והיא פולטת בקצב איטי יונים (יונים הם אטומים או מולקולות הנושאים עימם מטען חשמלי) שגורמים לגירוי עדין של הרקמות מסביב.

מכיוון שההתקן התוך רחמי ממוקם בפתחו של צוואר הרחם ( צוואר הרחם מחבר בין הנרתיק לבין גוף הרחם) פנים הרחם הוא האזור אשר המושפע ביותר מהיונים אותם הנחושת משחררת.

הגירוי ממשיך להתקיים כל עוד הנחושת ממשיכה לשחרר יונים בצורה יעילה, מכיוון שהנחושת לא יכולה להמשיך ולשחרר יונים לנצח, לכל התקן יש תוקף מסוים (התוקף נמשך בדרך כלל בין שישה חודשים למספר שנים).

כאשר התוקף של ההתקן התוך רחמי עומד לפוג, יש להחליף אותו בהתקן תוך רחמי חדש או להשתמש באמצעי מניעה אחר, כל זאת במידה והנכם רוצים להימנע מהריון. ישנה אפשרות להוציא את ההתקן התוך רחמי בכל עת, אם הנכם מעוניינים להיכנס להריון או מכל סיבה כזו או אחרת. אנו ממליצים לכן לא להשאיר בתוך הגוף התקן תוך רחמי אשר התוקף שלו פג. מהסיבה הפשוטה שיכול להיווצר מצב בו האישה תכנס להריון וההתקן התוך רחמי עדיין נמצא בתוך גופה.

הסוג השני של ההתקן התוך רחמי פועל בצורה דומה לסוג הראשון.

ההתקן התוך רחמי מכיל בתוכו הורמונים, הוא פולט את ההורמונים בקצב איטי, ההורמונים אותם הוא פולט מגיעים אל חלל הרחם וסמוך אליו והם משפיעים על מחזור הפוריות של האישה. ההורמונים אותם ההתקן התוך רחמי משחרר מונעים מהרחם להגיע למצב שהוא מוכן לקלוט ביצית מופרת. 

גם ההתקנים התוך רחמיים מסוג זה הם בעלי תוקף מסוים, כדי להמשיך ולמנוע את ההריון יש להחליף את ההתקן התוך רחמי כאשר מתקרב המועד בו פג תוקפו של ההתקן.

היתרונות של שימוש בהתקן תוך רחמי

ריכזנו עבורכם את היתרונות של השימוש בהתקן תוך רחמי:

ההגנה מפני הריון מושגת באותו הרגע בו מוחדר ההתקן התוך רחמי.

ניתן להשתמש בהתקן התוך רחמי גם בזמן הנקה.

הפוריות חוזרת לסדרה התקין באותו רגע בו מוציאים את ההתקן התוך רחמי.

ההתקן התוך רחמי ממשיך לעבוד גם בזמן טיפול תרופתי.

ההתקן התוך רחמי אינו משפיע על קיום יחסי מין.

הרוב הגדול של הנשים יכול להשתמש בהתקן התוך רחמי, גם נשים שלא ילדו מעולם יכולות להשתמש בו.

היעילות של התקן תוך רחמי במניעת הריון

ההתקנים התוך רחמיים נחשבים יעילים מאוד במניעת הריון. ההתקנים התוך רחמיים אשר פועלים על שחרור הורמונים עומדים על 98% יעילות במניעת הריון.

ההתקנים התוך רחמיים אשר פועלים על שחרור יונים עומדים על 99% יעילות במניעת הריון.

חשוב מאוד לזכור כי התקנים תוך רחמיים אמנם יעילים מאוד במניעת הריון אך הם אינם מונעים כלל את סכנת ההידבקות במחלות בעת קיום יחסי מין. אמצעי מניעה המונעים מחלות הם אמצעי מניעה אשר פועלים באופן של חציצה, אמצי המניעה המוכר ביותר מסוג זה הוא הקונדום.

מתי לא כדאי להשתמש בהתקן תוך רחמי?

קיימות נשים אשר השימוש בהתקן תוך רחמי הוא לא עבורן. ברוב המקרים לא ניתן לדעת מראש למי מתאים ההתקן ולמי לא, חוסר ההתאמה מתגלה רק כאשר מנסים לעשות שימוש בהתקן התוך רחמי.

חוסר ההתאמה יכול להתבטא במספר צורות, מחזור חודשי ארוך וכואב יותר מהרגיל, כאבי ראש, רגישות בשדיים, פצעי אקנה, הפסקת הווסת ועוד.

האם תהליך החדרת ההתקן התוך רחמי כואב?

במידה ותהליך החדרת ההתקן התוך רחמי נעשה על ידי רופא מיומן, התהליך הוא קצר פשוט וללא כאב.

לסיכום, במאמר זה ריכזנו עבורכם מידע רלוונטי בכל הנוגע לנושא ההתקן התוך רחמי, מהן היתרונות של ההתקן התוך רחמי, האם ההתקן התוך רחמי הוא יעיל. אנו מקווים כי מאמר זה תרם לידע שלכם ועזר לכם בצורה כזו או אחרת.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!