ניתוח קיסרי פרטי

ניתוח קיסרי נעשה, על מנת להוציא את התינוק והשליה מגוף היולדת דרך חתך שנעשה בבטן וברחם. הניתוח יכול להיות דחוף ובלתי מתוכנן, במידה וישנם סיבוכים לפני או במהלך הלידה שאינם מאפשרים לידה טבעית או מתוכנן במידה ואותרה בעיה שמחייבת זאת וכאשר האישה היולדת מעוניינת בכך משיקולים שונים. ניתוח קיסרי מתוכנן ניתן לבצע גם באופן פרטי ובאפשרות זו נרחיב במאמר זה.

הצדקה רפואית לניתוח קיסרי

ניתוח קיסרי הוא הליך מורכב הכרוך בלא מעט סיכונים ובמקרים מסוימים עלול להסתבך. מכיוון שאין הוכחות שניתוח קיסרי עדיף על לידה רגילה בקרב נשים בריאות שמסוגלות ללדת באופן טבעי, בדרך כלל הרופאים ימליצו על ניתוח קיסרי רק במידה ויש הצדקה רפואית לכך. כאשר ההמלצה הרפואית היא לניתוח קיסרי ניתן לבצע את הניתוח גם בבית חולים ציבורי.

מצבים רפואיים

הקביעה בדבר הצורך ללדת בניתוח קיסרי נעשה בהתאם למצב הרפואי ולהיסטוריה של היולדת. נשים שבעברן שני ניתוחים קיסריים או יותר, לרוב ההחלטה הרפואית תהיה לבצע את הלידה הבאה גם כן בניתוח. גם מי שעברה בעבר ניתוח לכריתת שרירנים וניתוחים אחרים נוספים, תאלץ ללדת בקיסרי. גם כאשר התינוק במצג עכוז או כאשר יש חשד לעובר גדול יידרש הליך קיסרי.

מצבים רפואיים נוספים בהם יומלץ על ניתוח קיסרי הם, טראומה מלידה נרתיקית קודמת, הריון מרובה עוברים ומחלות אימהיות כמו, יתר לחץ דם, הרפס וגינלי פעיל וסכרת הריון.

ברפואה הציבורית

חשוב להבין שניתוח קיסרי ברפואה הציבורית ניתן בהתאם ליכולות של המערכת, כאשר בדרך כלל היולדת מוגבלת באפשרויות הבחירה שלה. גם כאשר ניתוח קיסרי נעשה בתאריך שנקבע מראש, לא תמיד ניתן לבחור את המנתח שיבצע את הלידה. הדבר נעשה לפי לוח הזמנים של בית החולים ובהתאם לכוח האדם הזמין ולא ניתן לדרוש מומחה מנוסה ספציפי לביצוע ההליך.

בחירת מנתח לניתוח פרטי

ישנם מספר בתי חולים בארץ שמאפשרים ליולדות לבצע ניתוח קיסרי פרטי במחלקות היולדות שלהם, תוך שימוש ברשימת מנתחים מומחים העובדים עם בית החולים. היתרון של האופציה הפרטית הוא הבחירה של המנתח. ניתן כיום בקלות למצוא ברשת מידע נרחב, לגבי המומחיות וחוות דעת על המקצועיות של מנתחים וכך ניתן לבחור תמורת תשלום לא קטן במומחה בעל שם.

גמישות בתאריכים ברפואה הפרטית

יתרון נוסף של ביצוע ניתוח קיסרי באופן פרטי הוא הגמישות שיש בקביעת מועד לניתוח. במקרים רבים במערכת הציבורית היולדת תוגבל מבחינת הבחירה בתאריכים ובשעות בתוך חלון הזמן הרפואי בו ניתן לבצע את הניתוח כראוי. ניתוח קיסרי פרטי חייב להתבצע כמובן בתוך חלון הזמן הרפואי ובהתאם לזמינות המנתח הספציפית אך בדרך כלל ישנן אופציות בחירה רבות יותר.

יחס אישי ובניית תוכנית לידה

יתרון נוסף של ניתוח קיסרי פרטי הוא ביחס האישי הניתן ליולדת בהשוואה למצב במערכת הציבורית. מדובר על יחס אישי ומתחשב יותר משלב ההכנה לניתוח דרך הניתוח עצנו ולאחריו. ניתוח קיסרי פרטי מתוכנן יחד עם המנתח שהאישה בחרה ובבניית תוכנית הלידה ניתן לקבוע מראש כיצד הניתוח יתנהל ולא להיות מופתעים ברגע האמת. הליווי של בן הזוג אפשרי גם כן.

תחושת ביטחון של היולדת

ניתוח קיסרי פרטי יבוצע תמיד על ידי רופא בכיר שנבחר על ידי היולדת בקפידה. הדבר מאפשר לפתח תחושת ביטחון בקרב היולדת לנוכח היכרות מקצועית, שבהמשך הופכת גם לאישית עם הרופא המנתח. תהליך ההכנה לניתוח יסודי ובמהלכו ניתן להפחית את הדאגות בנוגע לסיכונים של הניתוח. בעת הצורך ניתן להקפיץ את המנתח הפרטי כאשר ישנה הקדמה טבעית של הלידה.

תיאום מראש מבעוד מועד

ניתוח קיסרי בדרך כלל נקבע לשבוע 39 ולכן רצוי לתאם עם מנתח הפרטי מספר שבועות מראש. היחס אישי והליווי של הרופא הפרטי מתחיל מההכנות לניתוח ונמשך עד השיקום המלא של היולדת, לרבות ביקורות. ניתוח קיסרי פרטי באופן מתוכנן יכול למנוע מראש את הצורך בניתוח דחוף או בהול עקב חוסר התקדמות בלידה הטבעית, דימום כבד, חשד למצוקה עוברית ועוד.

כיסוי מביטוח פרטי או משלים

כאשר יש צורך רפואי בניתוח קיסרי אשר הוגדר על ידי הרופא המטפל של האישה ניתן לקבל החזר הוצאות על ניתוח קיסרי פרטי לבעלות פוליסת בריאות פרטית, בהתאם להסדרים של כל חברה. גם במסגרת ההרחבות של ביטוח הבריאות של קופות החולים, כמו, מאוחדת שיא ומכבי זהב ניתן כיסוי על ניתוח קיסרי פרטי, תוך בחירת רופא מהרשימה שבהסדר ובהשתתפות עצמית.

רצון היולדת וחוויות קודמות

גם כאשר אין צורך רפואי מובהק ישנם מקרים שבהם ניתן לבצע ניתוח קיסרי באופן פרטי מכיוון שזה רצון האישה. נשים שחוו לידה טבעית קודמת לא נעימה, ממושכת וכואבת יכולות לבחור לשלם את המחיר הנדרש תמורת ניתוח קיסרי פרטי במועד מתוכנן, על מנת להימנע מחוויה דומה. כך גם לגבי נשים שחוו לידה טבעית שהסתבכה והסתיימה בלידת מלקחיים או וואקום.

ניתוח קיסרי פרטי להליך מוצלח

לסיכום הנושא, במאמר זה סקרנו את ההליך של ניתוח קיסרי ובאילו מצבים רפואיים הוא נדרש. הצורך בניתוח קיסרי יכול לנבוע ממצבו של העובר או ממצבה של היולדת. במאמר הרחבנו על היתרונות שבביצוע הניתוח באופן פרטי. ציינו את האפשרות של בחירת מנתח בכיר ומומחה, גמישות בקביעת המועד הרצוי, יחס אישי וליווי לאורך ההליך והשיקום, תחושת ביטחון ועוד.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!