אבחון שרירן ברחם

שרירן, או בשמו האחר, מיומה, הוא גידול שפיר של שריר הרחם שמורכב מתאי שריר ומרקמות החיבור שברחם. השרירן הוא גידול שכיח ביותר בקרב נשים ונמצא אצל כשלושים אחוזים מהנשים בגיל הפריון וחמישים אחוזים מהנשים מגיל 50 ומעלה. השרירן יכול לגדול כגידול יחיד ובודד או עם מספר שרירנים נוספים. הגודל שלו יכול להיות פחות מסנטימטר ועד ליותר משלושים סנטימטרים.

למי יש סיכוי לפתח שרירנים והאם הם מסוכנים?

*השרירנים הם גידולים שכיחים ביותר בקרב נשים בעיקר מעל גיל 40, ובמקרים רבים אינם גורמים לתסמינים. בחלק אחר של המקרים הם יכולים לספק פגיעה באיכות החיים ומהווים סיבה שכיחה ביותר לכריתת רחם.

*לא ידוע בדיוק מהי הסיבה לגדילתם של השרירנים ברחם וגם לא מדוע ישנם שרירנים שלא משתנים בגודלם לאורך השנים לעומת שרירנים אחרים שממשיכים לגדול. למרות זאת, יש קבוצות סיכון שיכולות להסביר אצל מי הם שכיחים יותר ואצל מי פחות.

*נשים ממוצא אפרו אמריקאי בעלות נטייה מוגברת לפתח שרירנים. ידוע גם כי הם נמצאות בקבוצת סיכון לפתח שרירנים בגילאים צעירים יותר.

*השרירנים תלויים בהפרשת אסטרוגן ולכן אופייני מאוד בגיל הפריון, בו האסטרוגן, הורמון נשי, עולה ברמתו בדם.

*שרירן ברחם נפוץ יותר אצל נשים בעלות משקל יתר. כמו כן, נשים שלא ילדו נמצאות בסיכון מוגבר כמו גם נטייה גנטית לשרירנים במשפחה.

שרירן ברחם

אלו תסמינים שרירן ברחם יכול לגרום?

אצל רוב הנשים עם מיומה ברחם לא יורגשו תסמינים כלל והאישה לא תחוש בכאב או בהפרעה בשגרת חייה. בדרך כלל מדובר בשרירנים קטנים משבעה סנטימטרים ושאינן בולטים לתוך חלל הרחם. לנשים אחרות השרירנים יכולים להפריע ביותר עד כדי רצון לכריתה והסימנים יהיו של דימומים מוגברים בזמן וסת  וכאבי מחזור קשים יותר, דימום לא סדיר או דימום בין הווסתות, תחושות של אי נוחות ולחץ בבטן התחתונה כולל תחושת מלאות בבטן ותחושת לחץ יתר על שלפוחית השתן. בעת קיום יחסי מין יכולה להיות תחושה של אי נוחות.

האם שרירן יכול להיות ממאיר?

שרירן ברחם יכול להפוך לממאיר אך במקרים נדירים ביותר פחות מ 1%. ברוב המוחלט של המקרים, מיומה ברחם הינה גידול שפיר.
ניתן לאבחן שרירן ברחם על ידי בדיקה גניקולוגית, בדיקת אולטראסאונד מסייעת מאוד בהגדרת מיקומו וגודלו של השרירן.
אי אפשר לאבחן בוודאות האם מדובר בגידול שפיר או ממאיר אך ברוב המוחלט של המקרים יש הסכמה רפואית ששרירנים
ברחם שאינם גורמים לתסמינים אינם גדלים בקצב מהיר, ולכן אינם דורשים טיפול ואין בהם כל סכנה.

כיצד מאבחנים ומטפלים בשרירן?

רוב המיומות ברחם מאובחנות במהלך בדיקות שגרתיות, על ידי הדגמת הרחם בבדיקות אולטראסאונד כאשר ניתן להבחין בצורה לא שגרתית לרחם עם מבנה עגלגל שיכול להימצא בתוך דופן שריר הרחם, לבלוט לתוך חלל הרחם או אל חלקו החיצוני של שריר הרחם.

יש צורך לבצע הערכות נוספות כדי להבין האם מדובר בשרירן או בבעיה אחרת כמו למשל פוליפ או ממצא שחלתי, היסטרוסקופיה אבחנתית נדרשת כשנמצא שרירן שעשוי לעוות את חלל הרחם ולבלוט לתוכו ובכך לגרום לבעיות פוריות, דימומים וכאבים בזמן הוסת, יש צורך להבין את תסמיני המטופלת ולהחליט האם יש קשר בין התסמינים לעצם נוכחות השרירן. רק לאחר אבחון מדוקדק ויעוץ הולם ייקבע יחד עם הרופא והמטופלת  המשך הטיפול והאם יש צורך בהסרתו.

במידה והשרירן  מפריע להשרשת הריון בכך שבולט ומעווט את חלל הרחם הטיפול המומלץ הוא הסרתו בהיסטרוסקופיה ניתוחית שדורשת מיומנות גבוהה בביצוע פרוצדורה פולשנית כירורגית זעירה להרחקת השרירן עם דגש רב על פגיעה מינימלית בדופן הרחם ליצירת חלל אופטימלי המאפשר הריון עתידי או היעלמות הסימפטומים שתוארו.

שרירנים של עד 20 מ"מ שבולטים לחלל הרחם ניתנים לביצוע בהיסטרוסקופיה ניתוחית בשיטת TREAT  SEE AND ללא הרדמה וללא כאבים כמפורט בהמשך.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!