היסטרוסקופיה ניתוחית ללא הרדמה

לבדיקה זו קוראים היסטרוסקופיה אבחנתית (היסטרו = רחם, קופיה = התבוננות). אך מה עושים כשרוצים לטפל בבעיה,
אם מתגלה בעקבות הבדיקה? במקרים אלו נבצע היסטרוסקופיה ניתוחית.
מהי מהות הבדיקה? אילו בעיות היא פותרת? כיצד היא נעשית והאם ניתן לבצע היסטרוסקופיה ניתוחית ללא הרדמה?

מהלך הבדיקה

היסטרוסקופיה ניתוחית מתבצעת באותו אופן בה מתבצעת הבדיקה האבחנתית, בשינוי 'קל'. סיב אופטי דקיק מוחדר אל הנרתיק וממנו אל חלל הרחם, בתוספת מים פיזיולוגיים שתפקידן הוא לפתוח את דפנות הרחם ולהעניק לרופא תמונה טובה יותר. לאחר זמן קצר נוכל לצפות בתמונת הרחם על גבי מסך גדול, באופן ברור ובהיר. בבדיקה הניתוחית, יוחדר בנוסף לסיב האופטי גם אמצעי ניתוחי ותבוצע הרחבה לצוואר הרחם על מנת לאפשר את החדרת הציוד הניתוחי. בבדיקה זו גם הסיב המוכנס הוא מעט עבה יותר.

מהם הממצאים המטופלים בהיסטרוסקופיה ניתוחית?

טיפול ניתוחי זה בא לסייע ולפתור מגוון רחב של בעיות גינוקולוגיות ברחם אובסביבותיו. הנה כמה מהם:

  • הסרת פוליפ – פוליפ הוא גדילה מקומית של רירית הרחם. הסרתו נחשבת לפעולה השכיחה ביותר במסגרת הטיפול, בה לוקות בדרך כלל יותר נשים בגיל המעבר.
  • כריתת שרירן / מיומה – גידול שפיר הנמצא בשריר הרחם ונחשב לגידול שכיח מאוד המופיע בשיעור של כשליש מהנשים לאחר גיל 40. הטיפול נעשה בהתאם למיקומם של השרירנים, גודלם, מספרם וגם בהתאם להשלכותיהם על הרחם.
  • הפרדת מחיצה – במצב תקין, רקמה העוברת במרכז חלל הרחם מחלקת אותו לשניים באופן מלא או חלקי. כשיש מום מולד ברחם, המבנה שלו לא תקין ונדרשת הפרדה של המחיצה. המום הזה הוא אחד הגורמים להפלות.
  • רחם דו קרני – כשהאזור המצוי בשני צידי הרחם ממנו יוצאות החצוצרות מחולק לשני גופים נפרדים הדומים לקרניים – יש לטפל בזאת.
  • הוצאת שאריות הריון / הפלה – כשנשארים ברחם שאריות הריון כמו שיליה או חומר הריוני אחרי לידה או הפלה, הדבר עלול לגרום לדימומים לא סדירים ולכן חובה להוציאם.
  • טיפול בהידבקויות – כשדפנות הרחם נדבקות זו לזו על ידי רקמה דקה, הדבר עשוי להצביע על זיהום רחמי וזהו לא מצב תקין. בנוסף, הידבקויות עשויות לקרות לאחר גרידות. מאחר ואולטרסאונד לא מאפשר לצפות בהן, ניתן לעשות בהיסטרוסקופיה אבחנתית ולטפל בהן בעזרת היסטרוסקופיה ניתוחית. היסטרוסקופיה ניתוחית ללא הרדמה.

האם ניתן לבצע היסטרוסקופיה ניתוחית ללא הרדמה?

לרוב תבוצע הפרוצדורה הניתוחית בהרדמה מלאה. יחד עם זאת, ישנן פרוצדורות מסוימות הניתנות לביצוע ללא הרדמה, לבחירת המטופלת, כמו במקרים של הופעת פוליפים, במקרה של הפרדת מחיצה או במקרים של הידבקויות תוך רחמיות. כדי לעשות זאת דרוש ציוד מיוחד.

האם ביצוע הניתוח כרוך בסיבוכים?

ככלל ניתן לומר שמדובר בטיפול פשוט ושכיח המבוצע באמצעים מדויקים ועל ידי רופאים מקצועיים ולכן, ברוב המקרים, לא נצפה לסיבוכים.

הסיבוכים הנדירים כוללים סיבוכים בהרדמה הכללית (אם מתרחשת),קרע צוואר הרחם, נקב ברחם או זיהום וגם סיבוכים הקשורים בנוזלים המוחדרים לרחם– לעיתים ספיגת הנוזלים לא מתרחשת באופן משביע רצון על אף שניטור הנוזלים המוחדרים הוא דבר ראשון במעלה וקריטי להצלחת הטיפול. כשמתרחשת ספיגת יתר, עלולה להתרחש ירידה בריכוז הנתרן ובריכוז המלחים, מה שעשוי להוביל לבצק תמוחית. ניתן לומר בזהירות כי הצלחת הניתוח תלויה באופן משמעותי ברופא המטפל, במיומנותו ובניסיון שלו.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!