היסטרוסקופיה

כמו במקרים רבים באבחנה וטיפול רפואיים, גם בכל הנוגע לרחם יש תועלת רבה בהתבוננות דקדקנית ככלי אבחנתי. לכן ההיסטרוסקופיה היא כלי חשוב ביותר בבירור תופעות בריאותיות שונות הקשורות בחלל הרחם.

היסטרוסקופיה היא סוג של אנדוסקופיה, כלומר החדרה של סיב אופטי שבקצהו מצלמה זעירה. הסיב מגיע עד לחלל הרחם ושם ניתן לאתר את הבעיה (אם ישנה כזו) ובמקרה הצורך לטפל בה. עוביו של הסיב הוא מילימטרים בודדים בלבד, כך שהחדרתו אל חלל הרחם אינה גורמת לכאב.

מתי נחוצה אבחנה היסטרוסקופית?

אי פריון: פעמים רבות קשיים בכניסה להריון נובעים ממצבים רפואיים שונים ברחם. הגורמים הרחמיים לבעיות פוריות יכולים להיות פוליפ בחלל הרחם, מחיצה חלקית או שלמה, הידבקויות בחלל הרחם. הימצאות מיומות (שרירנים) שמעוותים את חלל הרחם, או מומים מולדים במבנה הרחם – רחם חד קרני/דו קרני.

הפלות חוזרות: מחקרים מראים שכ-60% מהמקרים של הפלות חוזרות קשורים בפתולוגיות הנמצאות בחלל הרחם.

דימומים לא סדירים: הסיבות האפשריות לדימום חריג ברחם הן רבות, ויש לברר את מקור הדימום על מנת לטפל בו.

טיפולים שונים המצריכים אבחון מוקדם: לפני ביצוע פרוצדורות ניתוחיות ברחם ולפני מתן טיפולים הורמונליים שונים יש לעיתים אינדיקציה לבחון את מצב חלל הרחם.

בחינה נוספת של ממצאים שעלו בבדיקות קודמות: כאשר בבדיקת אולטרסאונד או בצילום רחם עולה חשד לממצא שדורש העמקה בבירור. בדיקת היסטרוסקופיה יכולה לספק זווית נוספת ומדוייקת יותר של המצב.

סוגים שונים של היסטרוסקופיה

היסטרוסקופיה אבחנתית:

בדיקה של חלל הרחם לצורך אבחון וקבלת מידע על המתרחש בחלל הרחם . הבדיקה אינה כואבת ולכן מתבצעת ללא הרדמה.

היסטרוסקופיה ניתוחית:

פרוצדורה כירורגית להסרה של פוליפים, מחיצות שרירנים או אובייקטים לא רצויים אחרים כגון שארית רקמת הריון או התקן תוך רחמי שלא ניתן להוציאו בדרך המקובלת.. היות שמדובר בניתוח לכל דבר, יש צורך בהרדמה מלאה אך קצרה- משך הפרוצדורה הינה כ 20-30 דק'. ולכן ההליך יבוצע בבית חולים.

היסטרוסקופיה בשיטת See and Treat:

זוהי שיטה חדשנית המשלבת אבחנה עם טיפול, ע"י שימוש במיכשור אופטי דק במיוחד המאפשר הכנסת כלים יעודיים דרך תעלת עבודה ובכך מאפשרת אבחנה וגם טיפול בממצאי הבדיקה באופן מיידי, ללא צורך בהרדמה או בניתוח נוסף.

יתרונותיה של שיטת See and Treat
ד"ר בן שטרית רכש את מיומנותו בביצוע הפרוצדורה בחו"ל עם נסיון של מאות מקרים שביצע במהלך הקריירה בארץ. נציין כי הפעולה אינה כרוכה בכאבים לאור העובדה שאין צורך בהרחבת צוואר הרחם ולכן תתבצע לאחר ייעוץ שהמקרה מתאים להיסטרוסקופיה בשיטת see and treat שיתרונותיה עבור המטופלת הם רבים:

פרוצדורה קלה בהרבה: בשיטה זו אין צורך בהרדמה, צום בדיקות מעבדה ותקופת התאוששות. המכשור בו משתמש ד"ר בן שטרית הוא דק בהרבה מזה המשמש בהיסטרוסקופיה ניתוחית, ולכן ההליך הוא כמעט ללא כאבים ולא נדרש אשפוז לאחר מכן. כל הטיפול נערך במסגרת אמבולטורית, ולא תאלצי להתמודד עם הבירוקרטיה של בתי החולים.

חיסכון בזמן עבור המטופלת: ההליך מתבצע בפגישה אחת, ואין צורך לקבוע תור נוסף לפרוצדורה ניתוחית.

מניעת סיבוכים: טיפול הנעשה ע"י הרופא המאבחן. מיד לאחר ביצוע האבחנה מאפשר פעולה כירורגית מדויקת יותר ומונע פעולות נוספות וסיבוכים מיותרים.

חיסכון בעלויות:
הטיפול מבוצע ע"י ד"ר בן שטרית וצוות מרפאתו, ללא צורך בחדרי ניתוח יקרים.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!