הליך מעקב הריון

כל הריון, גם אם הוא תקין ומתקדם בצורה טובה, מצריך הליך מעקב הריון. מדובר במעקב האמור לזהות מצבים בעייתיים, מצוקה עוברית ועוד. מעקב כזה יבוצע אצל אחות ליווי הריון ובמקרים רבים חשוב לפנות דווקא לרופא נשים. במהלך המעקב שיבוצע, יבוצעו בדיקות סקר הריון כרצון בני הזוג. במקרה בו ההריון נמשך על פני יותר מ-40 שבועות, יבוצע גם הליך מעקב הריון עודף. תודה לד"ר גדי בן שטרית על הנגשת המידע.  

למה הליך מעקב הריון הוא חשוב?

מזל טוב! בשעה טובה קיבלת תשובה חיובית המבשרת על הריון. הריון הוא לא חולי, אך הוא בהחלט משבש את מערכות הגוף ואשה שרוצה לשמור על בריאותה ועל בריאות העובר שברחמה, פונה כבר מייד בתחילת ההריון אל רופא נשים להתחלת הליך מעקב הריון. המעקב אחרי התפתחות ההריון הוא קריטי לשמירה על בריאות העובר ולמניעת מצוקה עוברית או סכנה ממשית. ישנן בדיקות מצילות חיים במהלך המעקב שלא כדאי לוותר עליהן.

מה הליך מעקב הריון כולל?

במסגרת הבדיקות הנכללות במעקב, לאורך כל הדרך נבדקת ההתפתחות העוברית. במקרים בהם יש צורך בתמיכה כלשהיא היא ניתנת באופן מידי. הבדיקות במסגרת המעקב כוללות בדיקות מעבדה ספציפיות, בדיקות אולטרה סאונד, בדיקת שקיפות עורפית, בדיקת חלבון עוברי, בדיקת סקר גנטית, סקירת מערכות ועוד. לאורך כל ההריון חשוב להיות ערניים, לבצע את הבדיקות הנדרשות ויחד עם זאת להיות קשובים לגוף. חשוב להרגיש את תנועות העובר, להיות ערניים לתחושות שונות ובמקרה של שאלה, לפנות לרופא המנהל את המעקב.

המלצות משרד הבריאות

משרד הבריאות ממליץ על הליך מעקב הריון שיכלול מפגשים פרונטליים, מעקב אחר ההתפתחות של ההריון וכמובן גם ביצוע בדיקות ייעודיות.

בפגישה הראשונה שלכם עם הרופא שינהל את המעקב הוא יבדוק את התיק הרפואי שלכם, הוא יפנה אותך לבדיקות מומלצות בהתאם למצבך הבריאותי. אל הפגישה הראשונה חשוב שתביאי את כל התוצאות של הבדיקות. הרופא ידריך אותך לקראת הבדיקות העתידיות במסגרת הליך מעקב הריון שגרתי. על פי המלצת משרד הבריאות המעקב יתנהל רק על ידי רופא אחד לייעול התהליך הטיפולי ולשמירה על רצף יעיל כנדרש. בפגישה זו הרופא ינחה אותך איך להמשיך עם פעילות גופנית בזמן ההריון, תזונה ועוד.

לאורך כל תקופת ההריון מומלצות בדיקות אחרות. הליך המעקב כולל את כל הבדיקות. בכל שלב תופני לביצוע בדיקה אחרת. כמו שאת יודעת, יש בדיקות שהן לא הכרחיות כאשר ההריון תקין ולעומת זאת, כאשר ישנו ספק בדיקות מסוימות הופכות לקריטיות. חשוב לקבל את חוות דעת הרופא המנהל את המעקב.

חשוב לציין כי הפגישות תכלולנה בדיקות גופניות של האם לאיתור בצקות, עלייה חריגה במשקל, מי שפיר רבים וורידים בולטים. תסמינים אלו עלולים להצביע על סוכרת הריון או רעלת.

מתי כדאי להתחיל הליך מעקב הריון?

לאחר קבלת תוצאת בטא חיובי שמתחיל במרבית המקרים בתשובה חיובית של בדיקת הריון, את יכולה להתחיל במעקב הריון שגרתי. בשבוע 7 להריון תוכלי לעשות את בדיקת האולטרה סאונד הראשונה ולקבל את המידע הראשוני על העובר. את הבדיקה הזו מומלץ לבצע אצל רופא הנשים המנהל את המעקב. בשבועות שבין 11 ל-13, מקובל לבצע בדיקת שקיפות עורפית וכדאי שעד אז תתחילי בהליך מעקב הריון.

מהו כרטיס מעקב הריון?

כל אישה שעברה הליך מעקב הריון יודעת שמסגרתו נפתח כרטיס מעקב הריון שהוא בעצם תיקייה המכונה כרטיס מעקב. במסמך זה יפורטו כל תוצאות הבדיקות, הנתונים האישיים העלולים להשליך על התפתחות ההריון וכו'. הנתונים יכללו את גיל האישה ההרה, היסטוריה רפואית, הריון טבעי או הריון לאחר טיפולי הפריה, הריון ראשון, לאחר הפלה, הריון מרובה עוברים, תוצאות בדיקת סקר גנטי, תוצאות בדיקת שקיפות עורפית, חלבון עוברי ופענוח מקצועי של כל הבדיקות. הכרטיס יכיל מידע על תרופות ותוספים שהאישה נוטלת כמו חומצה פולית, ברזל, תרופות קבועות ועוד.

איפה ניתן לבצע מעקב הריון?

מעקב הריון הוא הליך שניתן לבצע אותו במסגרת שירותי הרפואה הניתנים מטעם קופת החולים או תחנות טיפת חלב. אצל רופא נשים ציבורי לצד ביקורים אצל אחות ליווי הריון. למרות זאת, רבים בוחרים לבצע הליך מעקב הריון דווקא אצל רופא נשים פרטי.

למה לפנות לרופא נשים פרטי?

כאמור, ניתן לבצע מעקב הריון במסגרת קופת החולים וניתן לפנות לרופא נשים פרטי  לביצוע המעקב לקבלת יחס אישי וחיסכון בהתרוצצות אחר הבדיקות. מעקב כזה יכלול ביקור אחת לחודש אצל הרופא המנהל את המעקב. בכל ביקור יהיה ניתן לבצע את הבדיקות המומלצות ובני הזוג מקבלים בצורה כזו מעטפת אישית לאורך כל הדרך. הם יודעים שמבחינה מקצועית הם עושים ככל יכולתם. יש בדיקות שלא מבוצעות אצל הרופא עצמו ובאל בדיקות כאלו הרופא יפנה אותך.

מעקב הריון מבצעים בדרך כלל עד שבוע 36 להריון, אחת לחודש (כאשר מדובר בהריון תקין ובריא). לאחר שבוע 36 הבדיקות שיעשו תהיינה תכופות יותר, אחת לשבועיים או אפילו שבוע, תלוי במצב האם ובמצב העובר. אישה שנכנסה לשבוע 40 להריונה צריכה להתחיל מעקב הריון עודף.

מהו הליך מעקב הריון עודף?

מעקב הריון עודף הוא מעקב הנדרש מבחינת משרד הבריאות בכל הריון שנמשך מעל ל-40 שבועות. מעקב כזה יכלול בדיקה של המצב הבריאותי של האם ושל העובר. המעקב יבוצע בדרך כלל כל 3 ימים ובמסגרתו יבוצעו בדיקות שונות לבדיקת מצב צוואר הרחם, זיהוי פתיחה קיימת, ניטור עוברי ועוד. במסגרת מעקב זה הרופא יקבל החלטה מתי להפנות את האם ללידה טבעית, זירוז או ניתוח קיסרי במקרים מסוימים.

לסיכום

הליך מעקב הריון מבוצע בהמלצת משרד הבריאות. במסגרתו נבדקים כל הנקודות החשובות למהלך ההריון. המעקב שומר גם על בריאות האם וגם על בריאות העובר. הרופא המומחה יפנה את בני הזוג לביצוע כל הבדיקות הכרחיות, בדיקות שהוא יוכל לבצע הוא יבצע ויחסוך התרוצצות מיותרת. המעקב מאפשר רגיעה. לאורך כל הדרך אם העובר יודעת שהיא מקבלת ליווי מקצועי. יש מי שזמין לענות על כל שאלותיה, יש מי שמכוון אותה לקראת הבדיקה הבאה והיא מרגישה שהיא בידיים טובות. את המעקב חשוב להתחיל לפני שבוע 11 בו מבצעים בדיקת שקיפות עורפית כפי שסיכמנו כאן. הריון הנמשך מעל ל-40 שבועות מצריך מעקה הריון עודף. תודה לד"ר גדי בן שטרית מומחה בגניקולוגיה ומיילדות ובמחלות צוואר הרחם.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!