מה זה קונדילומה?

כמה מחלות אתם חושבים שאתם מכירים? גם אם תצליחו למנות עשרות, אתם עדיין תופתעו לשמוע כמה מחלות שונות יש בתחומי הרפואה למיניהם. סוג מסוים של מחלות, שעשוי לעורר מבוכה בקרב חלק לא קטן מהאנשים, אלו הן מחלות מין. מדובר על מחלות עם רגישות יתר ביחס של החברה אליהן, מה שעשוי ליצור בורות שיכולה להוביל לנזק. במאמר הבא נסביר על מחלת הקונדילומה ונסקור את התסמינים, האבחנה, הטיפול והמניעה שלה

קונדילומה – מחלת מין

קונדילומה היא מחלת מין שיכולה להופיע אצל שני המינים – גם אצל גברים וגם אצל נשים. נשים וגברים שסובלים מקונדילומה, יסבלו למעשה מיבלת שתופיע על איבר המין שלהם. לא מדובר על יבלת חזותית יותר מדי. יבלת של קונדילומה יכולה להיות קטנה מאוד, עד כדי כך שלא ניתן לראות אותה לפעמים.

היבלת יכולה להופיע לבד, או יחד עם עוד כמה יבלות. הופעת היבלת נגרמת בעקבות הידבקות שמקורה בקיום יחסי מין. ההידבקות היא באחד הזנים של נגיף הפפילומה האנושי, שעשוי להוביל סרטן צוואר הרחם במידה וקיימת הדבקה בזן מסרטן.

תסמינים 

אצל אדם הסובל ממחלת קונדילומה, יופיעו באיבר המין שלו יבלת אחת או מספר יבלות. אצל נשים היבלת תופיע בשפתיים של הווגינה, בעוד שאצל גברים היבלת תופיע על שק האשכים או על איבר המין עצמו.

חשוב לדעת שלא תמיד ניתן לשים לב לאותן יבלות, שגודלן מזערי. ישנם תסמינים נוספים אשר עשויים לסייע בהבנה שקיימת קונדילומה. גירויים וכאבים באיבר המין, כמו גם דימום בזמן קיום יחסי מין – כל אלה עשויים להעיד על קונדילומה. 

קונדילומה ללא תסמינים

למרות שהיכרות עם התסמינים היא משמעותית, ישנם מקרים בהם קונדילומה יכולה להופיע אצל גבר או אישה ללא תסמינים הנראים לעין או מורגשים על ידי החולה. אם היבלת קטנה מאוד ונמצאת במקום שאינו נגיש מדי, כמו מסביב לפי הטבעת למשל, מי שסובל מקונדילומה עשוי שלא לדעת זאת בכלל.

פנייה והפניה אל רופא 

חשוב ביותר – אם אתם שמים לב לאחד מהתסמינים הללו, כדאי לפנות לרופא. תסמין כמו דימום מאיבר המין או כאבים באזור איבר המין, הוא תסמין שגם ככה משותף לכמה מחלות מין ואינו מעיד על דברים חיוביים שמתרחשים באיבר המין.

כמו כן, חשוב להיות סולידריים כאשר מדובר על מחלות מין מדבקות, כמו קונדילומה. אם אתם שמים לב לתסמינים אצל בן או בת הזוג שלכם, או שאתם שמים לב לתסמינים אצלכם, מומלץ להפנות אל רופא.

כיצד מאבחנים קונדילומה?

מי שיגיע אל רופא עם חשד לקונדילומה, יצטרך לעבור תהליך של אבחנה. האבחנה יכולה להתבצע במספר דרכים. ראשית, הרופא ישמע את סיפור הרקע של המטופל ויבין האם יש בכלל היתכנות לקונדילומה.

לאחר מכן, הוא יבצע מספר בדיקות במקום, או שישלח את המטופל לביצוע בדיקות אחרות. בין הבדיקות ניתן למנות את בדיקת הביופסיה, בה נלקחת דגימה מרקמה של המטופל, או את בדיקה הפאפ, בה הרופא לוקח דגימה מצוואר הרחם של האישה על מנת לאבחן קונדילומה. 

טיפול ראשוני

הטיפול הראשוני נשמע קצת מצחיק, אך במקרים רבים הרופא יגיד לכם לא לעשות כלום. הוא יורה לכם לא לקיים יחסי מין, כדי לא להדביק אדם אחר בקונדילומה, אך פרט לכך לא יינתן טיפול מיוחד, מכיוון שמדובר במחלה שעשויה להיעלם עם הזמן מעצמה. לאחר פרק זמן מסוים, הרופא יקרא לכם לביקורת ויאבחן מחדש.

ישנם מקרים בהם הרופא ימליץ על נטילת משחות או תכשירים שונים נגד קונדילומה כבר לאחר האבחון הראשוני. את אותן משחות מורחים על האזור בו הופיעה היבלת. חלק מהמשחות הללו אמורות לפגוע ביבלת באופן אקטיבי, בעוד שחלקן פועלות דרך עוררות של המערכת החיסונית באזור, שתפנה לפעולה נגד היבלת.

טיפול מתקדם

ישנם מקרים בהם הטיפול שציינו מקודם, שנחשב לעדין ולכזה שאינו מפריע לשגרת חייו של המטופל, אינו מצליח. אם הטיפול הזה לא מצליח, הרופא יצטרך לפנות אל טיפול מורכב יותר שעשוי ליצור אי נעימות, אך חיוני למיגור הקונדילומה.

הרופא יפנה אל טיפול שמטרתו היא הסרה של היבלת בצורה אגרסיבית יותר ואקטיבית. ההסרה יכולה להתבצע באמצעות חנקן נוזלי או באמצעות לייזר. הסרה בלייזר היא המורכבת יותר מבין השתיים, והיא נעשית בהרדמה.

מניעת הדבקה מראש

את מחלת הקונדילומה ניתן למנוע כבר מראש. קיום יחסי מין עם קונדום היא הדרך הטובה ביותר למנוע את המחלה. בנוסף, מומלץ להתחסן נגד נגיף הפפילומה, כבר בגיל צעיר. צעדים כמו בדיקת מחלות מין אחת לכמה זמן יכולים לסייע במעקב גם כן.

לא להזניח 

מכיוון שיש אנשים שיודעים שקונדילומה יכולה להיעלם מעצמה, הם נוטים להתעלם מהיבלת או מהתסמינים השונים ומזניחים את המצב. לא כל האנשים יכולים להחלים מקונדילומה בכוחות עצמם, כך שההמלצה היא לא להזניח את המצב של איבר המין וכן לפנות אל רופא, על מנת שיותאם לכם טיפול רפואי. 

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!