שיטות טיפול בקונדילומה

למחלות שונות יש דרכי טיפול שונים. לכל טיפול יש את הייעוד שלו. למשל, הטיפול שרוב המטופלים ישמחו לקבל הוא כזה שיצליח לפתור את הבעיה שלהם ולהעלים את המחלה. ישנם טיפולים אחרים שאמורים לסייע לעניין קוסמטי, טיפולים שאמורים להקל על איכות החיים וטיפולים שאמורים למנוע סיבוכים עתידיים. יש טיפולים קלים יותר המבוססים על תכשירים ותרופות, בעוד אחרים דורשים פעולה כירורגית. במאמר הבא נסקור את שיטות הטיפול השונות של מחלת הקונדילומה.

קונדילומה – רקע כללי

לפני שמבינים כיצד מטפלים בקונדילומה, כדאי להבין לעומק קודם כל מהי קונדילומה. קונדילומה היא יבלת, או קבוצה של יבלות, שמופיעות מסביב לאיבר המין של מי שנדבק באחד מהזנים של וירוס הפפילומה. היבלות יכולות להופיע גם אצל גברים וגם אצל נשים, בכמה אזורים שונים.

אצל גברים, היבלות יכולות להופיע על שק האשכים או על איבר המין עצמו, בעוד שאצל נשים היבלות יופיעו על השפתיים של איבר המין שלהן. גם גברים וגם נשים יכולים להידבק בקונדילומה כתוצאה מקיום יחסי מין עם אדם שנושא את הנגיף.

מניעה מוקדמת

ניתן למנוע הדבקה בקונדילומה או מבעוד מועד. מניעה היא לא דרך טיפול, אבל זאת הדרך הטובה ביותר להימנע מהצורך בטיפולים שונים, בכל מחלה. המניעה היעילה ביותר היא חבישת קונדום במהלך קיום יחסי מין.

מכיוון שהמחלה מועברת בקיום יחסי מין, הקונדום מונע את ההדבקה למעשה, כך שהגבר לא יכול להדביק את האישה ולהיפך. בנוסף, מומלץ לבצע התחסנות נגד נגיף הפפילומה, כפי שניתן לעשות עוד בבתי הספר מגיל צעיר.

כך תדעו שאתם זקוקים לטיפול

מתי זקוקים לטיפול בקונדילומה? מן הסתם, כאשר יש קונדילומה. שימו לב אם צצו לכם יבלות שונות באזורים שהזכרנו מקודם. בנוסף, גם הרגשה של גירויים או כאב באיבר המין יכולה להעיד על יבלות מזעריות, שנמצאות שם אך אינן ניתנות לצפייה מבחינה ויזואלית.

הופעת התסמינים היא השלב בו מומלץ לפנות אל רופא. הרופא יוכל לבדוק את החשדות שלכם או את הבעיה ממנה אתה סובלים, ולהכריע האם מדובר באמת בקונדילומה או אם מדובר במחלת מין אחרת. לאחר האבחון, הוא ייתן את הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

לתת לזמן לעשות את שלו

חלק גדול מהמקרים של קונדילומה פשוט נעלמים לבד. מבלי שהמטופל צריך לנקוט בפעולות מסוימות, היבלות עצמן עוברות והתסמינים נעלמים. חולים שלא מופיעים אצלם תסמינים שונים של קונדילומה, יכולים להיות עם יבלות שונות מבלי לדעת זאת, עד שהיבלות נעלמות. הרופא עשוי להמליץ לכם כבר בהתחלה לתת לזמן לעשות את שלו ולהגיע לביקורת לאחר זמן מה.

משחות למיגור היבלת

אופציה נוספת של טיפול הנחשב למתון ויעיל, היא מריחת משחות למיגור היבלת. מדובר על משחות שמשפיעות באופן אקטיבי על היבלת עצמה. מריחת המשחה בהתמדה עשויה להוביל להיעלמות היבלת בחלוף זמן.

העצמת המערכת החיסונית

ישנן סוג נוסף של משחות, שהמטרה שלהן היא לא למגר את היבלת עצמה, אלא לגרום למערכת החיסונית שלכם לתקוף את היבלת. המשחות הללו מעצימות את פעולת המערכת החיסונית במקום בו הן נמרחו, מה שמסייע נגד היבלת.

מה קורה כשזה לא עוזר?

לתת לזמן לעשות את שלו למרוח משחות שונות אלו דרכי הטיפול הקלות ביותר שיש נגד קונדילומה. למרות זאת, במקרים מסוימים גם דרכי הטיפול הללו עשויות שלא להועיל. לכן, הרופא יצטרך לפנות אל טיפולים של צריבה מקומית, על מנת להסיר את היבלת. ישנן כמה שיטות לצריבה מקומית של יבלות כאלו.

חנקן נוזלי

חנקן נוזלי הוא חומר המשמש להקפאה של דברים שונים. באמצעות חנקן נוזלי, ניתן לבצע הסרה של היבלת באמצעות קור. אם יש יבלות קטנות ורבות על איברי המין, חנקן נוזלי מתאים להסרה שלהן. הוא מקפיא את הקרום של תאי היבלות ובכך מסייע למיגורן. יש לחכות עד שלושה שבועות, עד שהאזור מחלים לגמרי.

ניתוח

הסרה באמצעות ניתוח היא שיטה שמתאימה בעיקר נגד יבלות שנוצרו אחת ליד השנייה. היבלות הללו עשויות ליצור מראי כרובי ולהיות בולטות יותר מבחינה חזותית. התהליך מתבצע בהרדמה מקומית, ובו הרופא המטופל מבצע חתכים על מנת לכרות את היבלות. לאחר מכן האזור החתוך ייתפר, והמטופל יצטרך לא לקיים יחסי מין עד להחלמה מלאה.

צריבה חשמלית

צריבה חשמלית היא לרוב תהליך משלים להסרה של יבלות באמצעות ניתוח. התהליך מתבצע בהרדמה מקומית ולפעמים בהרדמה מלאה. לאחר הקפאה או לאחר ביצוע חתך של היבלות, תבוצע צריבה חשמלית עם חוט ברזל על היבלות החשופות. ביצוע הטיפול ללא הרדמה כלשהי עשוי להסב כאב עצום למטופל.

הסרה בלייזר

אם שאר השיטות האחרות לא עובדות, או שלא ניתן לבצע אותן, קיימת אפשרות להסרת הבלוטה באמצעות לייזר. הסרה בלייזר מתבצעת תחת הרדמה מלאה או הרדמה כללית, לפי סוג היבלות ולפי כמות היבלות. כאשר מעוניינים להסיר יבלות במקומות שלא ניתן להגיע אליהם באמצעות חנקן נוזלי, סכין מנתחים או חוט ברזל, כמו יבלות בשופכה למשל, משתמשים בשיטה זו.