מה הסוגים של התקן תוך רחמי

התקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה המבוסס על הכנסת מחסום, המונע מהזרע לחדור דרך צוואר הרחם לתוך החצוצרה, המקום בו מתבצעת הפריית הביצית. התקן תוך רחמי הוא כנראה אמצעי המניעה היעיל והבטוח ביותר שקיים, והוא ידוע כמחליף מצוין לאמצעי מניעה אחרים, בקרב נשים שחל עליהן איסור בלקיחת גלולות למניעת הריון או כל אמצעי אחר. התקן תוך רחמי יכול להימצא ברחם בין 5 ל- 10 שנים, תלוי בסוג ההתקן. התקנים תוך רחמיים הנם ניידים ולפיכך, ניתן להוציאם בכל שלב ולאפשר למשתמשת להיכנס להריון. 

הסוגים של ההתקנים התוך רחמיים

ישנם שני סוגים עיקריים של התקנים תוך רחמיים:

  • התקן מנחושת – התקן בעל הצורה של האות T באנגלית, אורכו 36 מ"מ וקוטרו 32 מ"מ. התקן זה עמיד במיוחד ויכול להישאר ברחם כעשר שנים ברצף. התקן הנחושת פועל בדרך של עצירה פיזית של זרעונים מלעבור דרכו לתוך הרחם, והוא משמש גם כקוטל זרע.    

        
  • התקן הורמונלי – התקן המכיל את ההורמון לבונוגסטרל המשמש כקוטל זרע. מדובר בהתקן המחולל תהליכים פנימיים שמטרתם למנוע התעברות לרבות, עיבוי רירית צוואר הרחם, עצירת צמיחתה, וחסימה של הזרע אל עבר הרחם.  

התקן תוך רחמי מנחושת

התקן מנחושת הוא התקן תוך רחמי שאינו פועל הורמונלית על הגוף, נשים רבות מעדיפות התקן תוך רחמי שאינו מכיל הורמונים. ישנן נשים רבות שגופן רגיש להורמונים, או נשים מעשנות, או נשים הסובלות מקרישיות יתר של הדם, עבור נשים אלה, התקן תוך רחמי מנחושת מהווה פתרון מצוין. אבל, אין פתרון מושלם ויש לקחת בחשבון את הופעתן של תופעות לוואי, כתוצאה מהכנסת ההתקן לרחם כגון: דלקות וזיהומים. תופעות לוואי אלה אינן שכיחות ומופיעות לעיתים די נדירות אולם, חשוב לדעת, שימוש בהתקן תוך רחמי מנחושת עלול ליצור מצב של הריון מחוץ לרחם (הריון חוץ רחמי). 

התקן תוך רחמי הורמונלי

התקן זה נחשב להתקן בטוח יותר בכל הקשור להיווצרות הריון חוץ רחמי. השימוש בהתקן נחושת עלול לגרום להיריון מחוץ לרחם, או להוביל להפלה מקרית בקרב 50% מהנשים, או לגרום לירידת מים מוקדמת מדי. התקן הורמונלי מפחית מאוד את הסיכויים למצב של הריון חוץ רחמי, בעיקר בזכות יכולתו במניעת הפריה, מעבר ליכולתו לחסום פיזית את כניסת הזרעונים לרחם. 

תעודת ביטוח 

ההתקן התוך רחמי על שני סוגיו, מהווה סוג של תעודת ביטוח במניעת הריון, הוא מציג 99 אחוזי הצלחה בתחום זה, עם מינימום של תופעות לוואי לאחר הכנסת ההתקן לרחם. את ההתקן התוך רחמי ממקמים בחלל הרחם, בהמשך לכך, מפריש הרחם חומרים המפריעים לזרימת הזרע לכיוון הרחם, מה שמונע הפריה. טוענים שהתקן תוך רחמי הוא אמצעי מניעה הפיך כלומר, ניתן בהחלט לבצע את הוצאתו בכל רגע נתון, ללא כל פגיעה בפוריות של המשתמשת. במרבית המקרים, ההתקן התוך רחמי נשאר ברחם בין 3 ל- 5 שנים למרות שהוא יכול להישאר גם תקופה ארוכה יותר ברצף. על מנת למנוע טעויות חשוב לציין, התקן תוך רחמי, בין אם מנחושת ובין אם הורמונלי, אינו מגן מפני מחלות שעוברות מאדם לאדם תוך כדי מגע מיני. אחד היתרונות של ההתקן התוך רחמי הוא בכך, שהוא מאפשר לנשים לבחור לא להיכנס להריון, במשך תקופה מסוימת לאחר לידה כלומר, בין הריונות. כמו כן, ההתקן מצוין לנשים מעשנות, לנשים שאינן יכולות מסיבות שונות להיעזר בגלולות למניעת הריון ולנשים הסובלות מקרישיות יתר של הדם. 

שני סוגים של התקנים תוך רחמיים מהורמונים

  • מירנה – מדובר בהתקן תוך רחמי המכיל הורמון לבונורגסטרל. ההתקן מאושר בישראל עבור שלוש מטרות עיקריות: הראשונה, כמובן למניעת הריון. השנייה, לטיפול בדימומים חזקים מאוד של ווסת והשלישית, לטובת הגנה על רירית הרחם במהלך טיפול הורמונלי המיועד לנשים בגיל המעבר. מירנה כלול בסל התרופות עבור נשים שגילן מעל 45 שנים ונשים הסובלות מדימום ווסת מוגבר ביותר. התקן הורמונלי מירנה מחולל מספר תהליכים בגוף המונעים הפריה והשרשה: עיבוי של ריר צוואר הרחם, דיכוי הזרימה של הזרע וחדירתו אל תוך הביצית ודיכוי הצמיחה של רירית הרחם. חלק מהנשים המשתמשות במירנה מגלות שגם תהליך הביוץ מדוכא ואין ספק, מדובר בהתקן המפחית מאוד את הסיכוי למצב של הריון חוץ רחמי.  
  • ג'ינס – התקן הורמונלי נוסף, המתאים לנשים ונערות צעירות שלא ביצעו עדין לידה ראשונה. ההתקן עשוי פלסטיק וצורתו כצורת האות T באנגלית. התקן זה קטן, קצר וצר יותר מהתקנים אחרים. כמו כן, הוא מייצר הפרשה של ההורמון לבונוגסטר בכמות ממש קטנה (הרבה פחות מהמירנה). התקן ג'ינס יכול להישאר ברחם שלוש שנים, ניתן להוציאו בכל עת והוא ידוע כהתקן בטוח מאוד לשימוש וכזה שאין סיכוי שיפגע בפוריות של המשתמשת. 

שני סוגים של התקנים תוך רחמיים מנחושת

  • נובה טי – התקן בצורת האות T באנגלית, עשוי מפלסטיק קשיח ומצופה בנחושת. הנחושת כחומר, חוסמת את תנועת תאי הזרע וממיתה אותם בטרם תתבצע הפריה. 
  • A380 T – התקן נוסף בצורה של האות T באנגלית, אורכו 36 מ"מ, קוטרו 32 מ"מ והוא מכיל 380 ממ"ק של נחושת. התאוריה גורסת שההתקן מצליח לקטול את הזרע ומסוגל להתערב בתהליך ההתפתחות הנורמלי של ההפריה, על ידי חסימת תאי זרע מלהגיע לחצוצרה. התקן זה כמעט ואינו מייצר תופעות לוואי ואלו הידועות, מתקיימות באחת מכל 1000 נשים. 
מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!