תהליך התקנת התקן למניעה הריון – המדריך המלא

התקן תוך רחמי הנו מתקן זעיר, על פי רוב, בצורת האות T באנגלית, המוחדר לחלל הרחם, ברוב המקרים, כדי למנוע את כניסתה להריון של המטופלת. התקן תוך רחמי ידוע כאמצעי מניעה יעיל ביותר והפיך כלומר, כזה שניתן בכל רגע נתון להוציא מגופה של המטופלת ולהחזירה למצב של פוריות. ההתקנים השונים שקיימים (הורמונלי או מנחושת), יכולים להישאר ברחם בין 5 ל- 10 שנים אולם, במרבית המקרים, נשים משאירות את ההתקן בין 3 ל- 5 שנים בלבד. 

כיצד זה קורה – הכנסת התקן מנחושת

התקן תוך רחמי מנחושת מוחדר לתוך הרחם ומותאם תוך כדי ביקור סטנדרטי אצל רופא נשים. בשלב ראשון, יבצע הרופא המטפל בדיקה והערכה של מנח הרחם של המטופלת. לאחר מדידת גודלו של הרחם, יכניס הרופא באופן זהיר ואיטי, את ההתקן התוך רחמי לרחם, וזאת באמצעות צינורית התקנה דקיקה. בשלב הבא, יוציא הרופא את צינורית ההתקנה, כאשר ההתקן עצמו נותר בתוך הרחם של המטופלת. ההתקן מסוגל לנוע מעט ולמקם את עצמו בצורה מיטבית בתוך הרחם, והוא מתחיל לפעול מיד. בעזרת בדיקת אולטרא סאונד ניתן לראות בברור את מיקומו של ההתקן בגוף, ולוודא שהוא ממוקם היטב. מההתקן יוצאים שני חוטים קצרצרים שמטרתם לאפשר לרופא לשלוף את ההתקן מהרחם בכל עת. 

מקובל לומר שהזמן הנכון ביותר לבצע הכנסת התקן תוך רחמי הוא במהלך הווסת, מצב בו צוואר הרחם פתוח ולא קיימת סבירות להריון. חודשיים לאחר ביצוע תהליך הכנסת ההתקן לרחם, על המטופלת להגיע לרופא המטפל לביקורת. לאחר מכן, מומלץ למטופלת להגיע לביקורת אצל הרופא המטפל אחת לשנה. 

כיצד זה קורה – הכנסת התקן הורמונלי

התקנת התקן תוך רחמי הורמונלי נעשית על ידי גניקולוג, על פי רוב, נכון לבצע את החדרת ההתקן התוך רחמי ההורמונלי, לאחר ימים של פעילות מינית. גניקולוגים גורסים שהזמן הטוב ביותר לביצוע הליך החדרת ההתקן לרחם הוא, ביום החמישי של הווסת, כשצוואר הרחם מורחב. אולם, יש לדעת, ניתן לבצע את תהליך ההחדרה של ההתקן התוך רחמי בכל עת, כל זמן שברור באופן חד משמעי שהמטופלת איננה בהריון. התקן תוך רחמי הורמונלי מוחדר דרך צוואר הרחם לתוך חלל הרחם, בתהליך קצר שאורך מספר דקות בלבד. ההתקן התוך רחמי כולל חוט המושאר בתוך הנרתיק ומציץ מעט החוצה (2 מ"מ), כדי שביום ההוצאה של ההתקן, הפעולה תהיה קלה ומהירה. 

בחלק מהמקרים ממליץ הגניקולוג למטופלת ליטול כדורים המרחיבים את פתח צוואר הרחם, כדי למנוע כאבים מיותרים בזמן ואחרי תהליך ההכנסה של ההתקן. את הכדורים נוטלים כשלוש שעות לפני התהליך. שבוע לאחר ההכנסה של ההתקן רצוי מאוד לא לקיים יחסי מין ולהימנע מרחצה בבריכה או באמבט ג'קוזי. בימים שלאחר ההכנסה, צפוי כאב המזכיר את כאבי הווסת, כאב זה נמשך ימים ספורים בלבד. כמו כן, יתכן שהווסת תגיע מעט לפני או אחרי התאריך הצפוי שלה והדימום המגיע עמה עשוי להיות מעט שונה. חודש וחצי לאחר תהליך ההכנסה של ההתקן יש להגיע לביקורת אצל הגניקולוג, במטרה לוודא את מיקום החוט הבולט החוצה וכדי לראות שלא התפתחה דלקת במקום. במידה ובמהלך החודש וחצי הראשונים לאחר החדרת ההתקן מתפתחות תופעות לוואי כגון: דימום חזק, התכווצויות קשות בבטן התחתונה, או עליית חום פתאומית, חשוב לפנות בהקדם לרופא המטפל. 

תופעות לוואי מוכרות

לכל תהליך רפואי ובעיקר בתהליך בו מוחדר גוף זר לגוף שלנו, עשויות להתפתח תופעות לוואי שונות. חשוב לציין, השכיחות של תופעות לוואי לאחר החדרת התקן תוך רחמי נמוכות מאוד (1 ל- 1000 נשים), אולם, חשוב להכיר את התופעות הללו ולהבין כשהן מגיעות: כאבי ראש חזקים הנמשכים זמן רב, אקנה, דימומים לא סדירים, עליות וירידות מרובות במצב הרוח, רגישות בשדיים, כאבים המייצרים אי נוחות של ממש באזור האגן והתכווצויות שונות באזור הבטן התחתונה. במקרים די נדירים, הופכים כאבי המחזור לחזקים יותר וטורדניים מאוד (קורה בעיקר בהתקן תוך רחמי מנחושת). לאור ההתכנות של הופעת תופעות לוואי שונות יש לשים לב למספר דברים שבמידה והם קורים, יש לגשת מיד לרופא המטפל:

  • במידה וביצעתן בדיקת הריון ולמרות הימצאותו של ההתקן היא יצאה חיובית.
  • במידה והחלה עליית חום פתאומית ולא מוסברת המלווה בצמרמורות וקשיי נשימה. 
  • במידה וחוטי ההתקן בולטים מדי או שאינכן מרגישות אותן כלל. 
  • במידה וקיימות התכווצויות קשות וכאבי בטן חזקים, באזור הבטן התחתונה. 
  • במידה ומתרחשות הפרשות מהנרתיק שאינן נראות מוכרות. 
  • במידה וקיים דימום חזק מאוד ושונה, היוצא מאזור הנרתיק. 
  • במידה ונוצרים כאבים לא נעימים ודימומים במהלך קיום יחסי מין. 

למי מתאים הליך הכנסת התקן תוך רחמי?

התקן תוך רחמי מיועד לנשים כמעט בכל גיל במהלך שנות הפוריות, ללא קשר אם מדובר באישה שטרם ילדה את בנה או ביתה הראשונים. התקן תוך רחמי נחשב ליעיל ובטוח גם עבור נערות בגיל ההתבגרות, מנוסות ולא מנוסות מבחינה מינית. מרבית הגניקולוגים בעולם כולו ממליצים, לפני כל אמצעי אחר, על הכנסת התקן תוך רחמי, כפתרון יעיל ובטוח למניעת הריון, בכל גיל בו נשים נהנות מפוריות. נשים המבקשות מענה לטווח ארוך, במניעת כניסה להריון, צריכות להעדיף את ההתקנים התוך רחמיים, לפני כול פתרון אחר, וזאת בזכות יכולתם להישאר בגוף במשך מספר שנים בצורה בטוחה ויעילה. 

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!