כמה עולה בדיקת מי שפיר?

שאיפה טבעית של כל הורה או הורה פוטנציאלי – היא לידת ילד בריא ושלם. בדיקת מי שפיר היא בדיקה לאיתור מומים מולדים בעובר וכן מחלות גנטיות שונות. בדיקת מי שפיר היא בדיקה פולשנית בה מתבצע דיקור של שק מי השפיר במטרה לקחת דגימה של תאים עובריים. המאמר הבא יציג בפניכם את אופן הבדיקה, קהל היעד המומלץ ועלות הבדיקה משוערת. 

בדיקת מי שפיר – מהי?

בדיקת מי שפיר מתבצעת לאחר שבוע ההריון ה-16 ובה נלקחת דגימה של מי השפיר הכוללים תאים עובריים. שק השפיר היא השק בו גדל העובר בתוך הרחם ומלבד העובר הוא מלא בנוזל מי שפיר. נוזל זה מכיל תאים עובריים שנשרו במהלך ההריון – אותם ניתן לגדל מעבדתית לצורך ביצוע בדיקת מבנה כרומוזומלי ובדיקות גנטיות שונות.

איך מתבצעת בדיקת מי שפיר?

בשלב ראשון יחוטא את העור ולאחר מכן תוחדר מחט דקה בדופן הבטן לכיוון שק מי השפיר, כעת הרופא ישאב 20-40 סמ"ק של נוזל מי שפיר. לאורך כל התהליך תתבצע בקרת אולטרסאונד כדי לקבוע מקום חדירת מחט בטיחותי שלא יפגע בעובר.

מה ניתן לאבחן באמצעות בדיקת מי שפיר?

  1. אבחון מחלות תורשתיות – במידה וישנו סיכון יתר לחלות במחלה ספציפית, בדיקת מי השפיר תשלול או תאשר את הימצאות המחלה בתאים העובריים. הבדיקה תתמקד בהתאם לסיכונים ספציפיים להולדת ילוד עם מחלה מסוימת שהאם נשאית שלה, למרות שניתן לבצע בדיקות עבור מגוון מחלות, הבדיקה תיעשה רק עבור מחלה שתיתכן על פי נתוני ההורים. כך לדוגמה בדיקת x-השביר תיעשה רק במידה והאם נשאית.
  2. אבחון תסמונת דאון – באמצעות בדיקת מי שפיר ניתן לגלות האם ישנה תוספת של כרומוזום 21 – מה שמעיד על התסמונת. הבדיקה תבדוק כרומוזומים נוספים בבדיקת די.אן.אי של העובר ותחשוף מקטעים כרומוזומליים חסרים או עודפים.

בדיקת מי שפיר – קהל היעד

בדיקת מי שפיר מיועדת למספר קבוצות סיכון:

  • נשים שקיבלו המלצה מגנטיקאי לבצע את הבדיקה לאחר קבלת ממצאים בלתי תקינים בבדיקת אולטרסאונד.
  • נשים עם סיכון גבוה ללידת תינוק בעל תסמונת דאון לפי בדיקות מקדימות.
  • כשקיים סיכון מוגבר לתינוק לחלות במחלה גנטית אותה ניתן לבדוק על פי ייעוץ של רופא גנטיקאי.

אפשרויות הבדיקה במי שפיר

לפי רצון האישה אפשר להוסיף לבדיקות המתבצעות על פי המלצת גנטיקאי גם סוגי בדיקות שונות באופן פרטי. 

זמן קבלת תוצאות הבדיקה

מועד קבלת תוצאות הוא שבועיים עד שלושה לאחר ביצוע הבדיקה. לעיתים עשוי להיות עיכוב בתשובה בהתאם לקצב התפתחות התאים העובריים במעבדה.

עלות בדיקת מי שפיר

עלות בדיקת מי שפיר המתבצעת באופן פרטי נעה בין 1,500 ש"ח ל-4,000 ש"ח. במידה ומשלבים בדיקת פיש או צ'יפ גנטי, עלות הבדיקה עשויה להיות גבוהה יותר.

מחיר בדיקת מי שפיר נקבע על פי 3 מרכיבים:

  • תשלום לרופא המבצע את הדיקור – מחיר דיקור על יד רופא מומחה נע בין 800 ש"ח ל- 2,50 ש"ח.
  • תשלום לבית החולים בו מתבצעת הבדיקה – בדיקת מי שפיר בין אם היא נעשית באופן פרטי ובין אם נעשית מטעם קופת החולים – תתבצע רק בבית חולים. במחיר בדיקת מי שפיר פרטית יש לחשב גובה תשלום שנע בין 800 ש"ח ל-1,600 ש"ח.
  • תשלום עבור בדיקת מעבדה – עבור המעבדה יש לשלם בסביבות 400 ש"ח. לעיתים התשלום למעבדה יגולם בתשלום לבית החולים.

מימון בדיקת מי שפיר

קיימת זכאות למימון ציבורי של בדיקת מי שפיר מטעם קופת החולים או משרד הבריאות עבור נשים העומדות בקריטריונים אלו:

  • לנשים עד גיל 34 שבדיקות הסינון (בדיקות הריון שליש ראשון או שני) הראו סיכון יתר ללידת תינוק בעל תסמונת דאון או חולה במחלה תורשתית. אם האישה קיבלה המלצה של גנטיקאי לביצוע הבדיקה – היא תמומן מטעם קופת החולים. וכן נשים שקיבלו המלצה של גנטיקאי מכל סיבה אחרת בכפוף לאישור מהמחלקה הגנטית.
  • לנשים בהריון מגיל 34 ומעלה – משרד הבריאות מממן את כל הליך הבדיקה ובכללה כל בדיקות המעבדה הנדרש שהומלצו על ידי גנטיקאי לצורך האבחנה. 
  • על פי המלצת גנטיקאי במקום בו תבצע האישה את הבדיקה תיתכנה בדיקות נוספות במימון המדינה (לדוגמא: בדיקות לגילוי מחלה תורשתית).

יש לדעת כי בשבוע הריון 22 ועוד 6 ימים תינתן זכאות רק לאחר קבלת אישור בכתב מגנטקאי מוסמך העובד במקום ביצוע הבדיקה.

כיצד ניתן לממש זכאות למימון הבדיקה מטעם משרד הבריאות?

במידה והאישה ההרה עומדת באחד הקריטריונים לזכאות במימון הבדיקה: מעל גיל 34 או שקבלה המלצה לבדיקה מגנטיקאי יש להזמין ישירות תור לבדיקת מי שפיר במכון מאושר מטעם משרד הבריאות. השירות ללא התחייבות והאישה זכאית למימון מלא של הבדיקה.

נציין כי הזכאות מותנית בתהליך ללא מימון פרטי חלקי או מלא של המטופלת שלה או של מי מטעמה לרבות ביטוחי בריאות פרטיים או ביטוח משלים של קופת החולים.

לסיכום – כמה תעלה לך בדיקת מי שפיר?

במידה ואת שייכת לאחת מקבוצות הסיכון ואת עונה על הקריטריונים של משרד הבריאות תוכלי לקבל מימון מלא של הבדיקה. במידה ואינך זכאית מחיר בדיקת מי שפיר הוא מ-1,500-4,000 שקלים לא כולל תוספת בדיקות באופן פרטי. מומלץ לבדוק האם קיימת זכאות למיון חלקי או מלא של הבדיקה כחלק מתנאי ביטוח משלים של הקופ"ח או כל ביטוח פרטי אחר.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!