מניעת כאבים על ידי בדיקת קולפוסקופיה

בדיקת קולפוסקופיה הינה בדיקה אבחנתית המתמקדת באזור צוואר הרחם, הנרתיק ואיבר המין הנשי ובאמצעותה ניתן לקבל תצוגה מוגדלת של האזור. הבדיקה מכונה גם בדיקת שקיפות צוואר הרחם ומטרתה לאבחן נגעים, לזהות שינויים בתאים ולבדוק האם הם טרום סרטניים או ממאירים. במסגרת מאמר זה נרחיב לגבי המצבים בהם הבדיקה נעשית, אופן ביצוע ההליך וכיצד ניתן להפחית ולמנוע כאבים במהלך הבדיקה ובזכותה.

בדיקת סקר

בדיקת קולפוסקופיה לרוב משמשת לצורך בדיקות סקר ואבחון מצבים טרום ממאירים בצוואר הרחם. ביצוע מוקדם ואבחון נכון בבדיקות אלו חשובים למניעת סרטן צוואר הרחם והבדיקה כאשר היא מבוצעת במקצועיות מסייעת באבחון נשים אשר זקוקות לטיפול ותוצאות הבדיקה יתוו את ההליכים הטיפוליים.

בדיקת קולפוסקופיה

בדיקת קולפוסקופיה נעשית בהפניית הרופא. לרוב היא תומלץ לאחר זיהוי של ממצא חשוד או קבלת תוצאה לא תקינה לאחר משטח מצוואר הרחם, למשל במקרים בהם דווח על דימום בעת קיום יחסי מין. הבדיקה מבוצעת על ידי רופא/ת נשים המתמחה במחלות צוואר הרחם. את הבדיקה מבצעים במרפאות נשים פרטיות או ציבוריות ובסביבה סטרילית ואינטימית.

אופן ביצוע הבדיקה

את הבדיקה יש לבצע לאחר תום הדימום החודשי. טרם הבדיקה, הרופא יתשאל את המטופלת לגבי, רגישויות לתרופות, תאריך ווסת אחרונה, הריונות קודמים, שימוש באמצעי מניעה ועוד. בשלב הראשון של בדיקת קולפוסקופיה הרופא/ה מפשקים בעדינות את הנרתיק באמצעות מפשק נרתיקי, על מנת לאפשר גישה נוחה להתבוננות יעילה יותר.

לאחר שמכשיר הקולפוסקופ מוחדר דרך הנרתיק אל צוואר הרחם הוא מאפשר לרופא לצפות באמצעות המיקרוסקופ החיצוני ולבחון את האזור בתצוגה מוגדלת שיכולה להגיע עד לפי 60 של האזור.

בחינה מעמיקה

במהלך הבדיקה נעשה שימוש בחומצה אצטית וביוד על מנת לבחון את הנגעים מבחינת צורתם, גודלם וגבולותיהם ולאבחן אותם. התאורה והתצוגה של מכשיר הקולפוסקופ מאפשרת לבחון בצורה ברורה יותר ממצאים אשר נמצאו חשודים בבדיקת משטח מצוואר הרחם ולאבחן אותם. במידת הצורך הרופא יכול לקחת דגימה רקמתית לשם בדיקת ממאירות במעבדה.

כאבים ובדיקת קולפוסקופיה

הבדיקה עצמה יכולה לזהות ולמנוע מצבים רפואיים ובריאותיים לא פשוטים אשר יכולים להיות מלווים בכאבים משמעותיים בעתיד. הבדיקה עצמה לרוב אינה כואבת במיוחד אך עלולה לגרום לאי נעימות גופנית ונפשית למטופלות רבות. בהקשר זה ישנה חשיבות גדולה למקצועיות ולרגישות של הרופא שמבצע את הבדיקה ומציאת מומחה רגיש יכולה להפחית את הכאב והקושי.

נטילת ביופסיה

הכאב בעת ביצוע בדיקת קולפוסקופיה יכול להיות משמעותי יותר כאשר נדרשת הוצאה של דגימת ביופסיה בגלל התכווצויות רחמיות. התחושה דומה לכאב הנגרם מהתכווצויות בזמן הווסת והוא יכול להיחוות, הן במהלך הביופסיה והן לאחריה. להתמודדות עם הכאבים הנלווים לביופסיה ניתן לקבל מהרופא משככי כאבים לפני תחילת ההליך ובמידת הצורך אף לאחריו.

במרבית המקרים, ההתכווצויות חולפות מעצמן תוך ימים ספורים.לאחר בדיקה שכללה ביופסיהיש להימנע משימוש בטמפונים וקיום יחסי מין למשך שבוע מיום הבדיקה, כמו גם מפעילות ביום למחרת.

תופעות לוואי לאחר קולפוסקופיה

כפי שציינו, ימים הראשונים שלאחר בדיקת קולפוסקופיה עשוי להופיע דימום קל, בעיקר אם נעשתה ביופסיה במהלך הבדיקה. תופעות לוואי של דימום מאסיבי מהנרתיק, התכווצויות שאינן פוסקות או כאבים מתמשכים והפרשות בעלות ריח רע הן נדירות במיוחד ויש לחזור אל הרופא במהירות במידה והן מופיעות.

הימנעות מהבדיקה

במקרים רבים בדיקת הקולפוסקופיה נדרשת לאבחון סרטן צוואר הרחם. הסיבה המרכזית להתפתחות גידולים סרטניים בצוואר הרחם הוא הדבקות בנגיף הפפילומה. ההידבקות בפפילומה מתרחשת במרבית המקרים במהלך מגע מיני מכל סוג שהוא. על מנת להימנע מהסכנה שבמחלת מין לא פשוטה זו, מומלץ לקיים יחסי מין מוגנים ולבצע חיסון מניעתי מוקדם ככל שניתן.

גם לצרכים טיפוליים

הקולפוסקופיה יכולה לשמש גם כאמצעי טיפולי במקרים של נגעים מקומיים בדפנות הנרתיק או צוואר הרחם ולמנוע מהמטופלות את הכאבים הנלווים במצבים אלו. באמצעות מכשיר הקולפוסקופיה ניתן לבצע צריבה כימית באמצעות לייזר או להקפיא רקמות במטרה להצמיח במקום רקמה חדשה ובריאה. הטיפול ניתן באלחוש או הרדמה בהתאם לצורך.

מניעת כאבים עתידיים

האופן שבו בדיקה זו מונעת כאבים בא לידי ביטוי בכך שהיא מאפשרת טיפול מוקדם של סרטן צוואר הרחם כבר בשלביו המוקדמים. תסמיני המחלה כוללים דמם לדני חריג, הפרשה לדנית חריגה, כאב אגני וכאב בקיום יחסי מין. מכיוון שסיכויי ההחלמה טובים ככל שהמחלה מאובחנת מוקדם יותר חשוב יש להקפיד על בדיקת משטח צוואר הרחם תקופתית ובכל חשד לטפל מידית.

למצוא רופא רגיש

בדיקת קולפוסקופיה רגילה לא אמורה לגרום לכאבים משמעותיים ומידת האי הנעימות קטנה כאשר ההליך מבוצע על ידי מטפל מקצועי ורגיש, תוך הסבר והכנה מראש לגבי אופי הבדיקה והתחושות שניתן לצפות מביצוע ההליך. לכן מומלץ לברר מראש לגבי הרופא אליו את מתכננת ללכת בשביל הבדיקה ולוודא שהוא מקבל המלצות ממטופלות אחרות.

בדיקת קולפוסקופיה לעתיד בריא

לסיכום הנושא, במאמר זה עסקנו בנושא של בדיקת קולפוסקופיה ומיקומה ותפקידה במניעת כאבים. הצגנו את מטרת הבדיקה, אופן ביצועה, תופעות הלוואי הנלוות לה ועמדנו על ההבדלים ברמת הכאב כאשר נעשית הבדיקה השגרתית לעומת כאשר היא כוללת ביופסיה. כפי שציינו רמת אי הנוחות והכאב תלויים ברופא המטפל ורופא/ה רגישים ומכילים עשויים להפחית את הקושי.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!