סוגי בדיקות שמבוצעות על ידי רופא נשים

תחום רפואת הנשים הוא אחד מתחומי העיסוק הרפואיים הנרחבים והשכיחים ביותר. אחד הביטויים להיקפו הנרחב של התחום הזה הוא הבדיקות שמתבצעות במסגרתו. ואכן, בתחום רפואת הנשים יש מגוון רחב מאוד של בדיקות, מהפשוטות והבסיסיות ביותר ועד המורכבות והפולשניות ביותר. חשוב לנשים להכיר את סוגי הבדיקות השונים, בשביל לדעת למה לצפות כשהן מגיעות לרופא נשים. ננסה לסקור על קצה המזלג את הסוגים המרכזיים של בדיקות בתחום.

כשמגיעים לרופא נשים, צריך לצפות לבדיקות שונות

ביקור אצל רופא תמיד יגרור בדיקה כלשהי. בין אם מדובר בבדיקה הבסיסית ביותר שהיא פשוט הסתכלות על המטופל או המטופלת, ובין אם מדובר בבדיקות הדמיה או בדיקות מעבדה מתקדמות – תפקידו של הרופא הוא לבדוק, לאבחן ולטפל, ואת זה ניתן לעשות רק כשמתחילים בתהליך מקצועי של בדיקה. אצל רופאי נשים המצב לא שונה, ולמעשה מדובר באחד התחומים הרפואיים שבו סל הבדיקות האפשריות הוא הנרחב והמשמעותי ביותר. ביקור אצל רופא נשים תמיד יוביל לבדיקה כלשהי, בין אם באותו הרגע ובין אם בהפניה להמשך – וכדאי להכיר את סוגי הבדיקות המרכזיים בתחום זה.

סוגי הבדיקות המרכזיים בתחום רפואת הנשים

  • הסתכלות ובדיקה גופנית: אלה הן הבדיקות הבסיסיות ביותר, שמתבצעות בדרך כלל במסגרת טיפול במרפאת נשים. הסתכלות היא השלב הראשון בכל בדיקה גופנית בכל תחום רפואי, אך ברפואת נשים מדובר במשימה מעט מורכבת יותר – שכן הסתכלות על איברי הרבייה של האישה היא לא דבר שניתן לעשות בצורה חיצונית בלבד. לכן, הסתכלות כוללת כמעט תמיד שימוש בספקולום, שמרחיב את דפנות הנרתיק ומאפשר לבחון בצורה מדויקת יותר את צוואר הרחם והנרתיק. בדיקה ידנית, שלרוב ממשיכה את ההסתכלות, מתבצעת בצורה בי-מנואלית (באמצעות שתי אצבעות) לבדיקה של צוואר הרחם, החצוצרות והשחלות.
  • אולטרסאונד: בדיקות אולטרסאונד הן בדיקות ההדמיה השכיחות ביותר בתחום רפואת הנשים, כשהאולטרסאונד יכול להיות וגינלי או בטני. לפני הבדיקה מורחים ג'ל מיוחד שתפקידו להעביר את גלי הקול שיוצרים את ההדמיה בצורה מדויקת יותר, ולאחר מכן משתמים במתמר מיוחד שמעביר את גלי הקול לאזור הבדיקה וקולט אותם חזרה לבנייה של תמונה. משתמשים באולטרסאונד בתחום רפואת הנשים לאבחנה של מצבים רפואיים שונים, אך גם (ואולי בעיקר) לבדיקה ולמעקב של היריון.
  • היסטרוסקופיה: היסטרוסקופיה היא בדיקה שבה מצלמים את הרחם מבפנים, באמצעות אנדוסקופ (סיב אופטי עם מצלמה קטנה בקצה). את האנדוסקופ הקטן מחדירים דרך הנרתיק בתהליך שלא כולל כאב כלל, והוא נשלט מבחוץ כך שניתן לראות באמצעותו את החלל הפנימי של הרחם, החצוצרות ועוד. במצבים בהם רוצים לברר אי-פריון או הפלות חוזרות אצל אישה, היסטרוסקופיה היא הבדיקה שבה משתמשים במידה הרבה ביותר, כאשר מלבד הבדיקה עצמה יש לה גם ערך טיפולי ולעתים היא יכולה לפתוח מחיצות וחסימות פיזיות שנוצרות ברחם. גם כשרוצים לאבחן דימומים, חשד למצבים סרטניים, שרירנים, אנדומטריוזיס ומצבים רבים אחרים, יש חשיבות רבה לשימוש בהיסטרוסקופיה.
  • מעקב היריון: מעקבי היריון הם בדיקות שכיחות מאוד בתחום רפואת הנשים, ולמעשה כל אישה שנכנסת להיריון צריכה לעבור מעקב קבוע על גדילת העובר, התפתחותו ובריאותו, בדיקות הורמונליות הקשורות למצבה של האישה, ועוד. רופא נשים מיומן בונה מעקב היריון מלא מקצה לקצה יחד עם הזוג או האישה, ומוודא שההיריון כולו מתפתח בצורה בריאה ונכונה, כשהוא יודע לתת מענה ולטפל במצבים חריגים. הבדיקות כאן יכולות להיות בדיקות הדמיה, בדיקות דם, בדיקות גופניות ועוד.

המפתח לבדיקה איכותית ויעילה הוא רופא הנשים הנכון

נגענו על קצה המזלג בכמה מסוגי הבדיקות השכיחים ביותר שקיימים בתחום רפואת הנשים, אך כמובן שיש עוד הרבה מאוד בדיקות ואפילו סוגים שלמים של בדיקות בהם לא הספקנו לגעת. לכן, חשוב לזכור את המפתח המרכזי לכך שבדיקות גינקולוגיות תתבצענה בצורה איכותית ומיומנת – רופא הנשים הנכון. רופא נשים מקצועי, מנוסה ואיכותי כמו ד"ר גדי בן שטרית, יודע לתת מענה מדויק ומועיל ברמה הרפואית, ומצד שני לשמור תמיד על כבוד המטופלת ועל הגישה האנושית והרגישה לכל מצב באשר הוא. בין אם מדובר בבדיקה גופנית או בבדיקת אולטרסאונד, שיכולות להיות חוויות פולשניות ולא נעימות, ובין אם במעקב היריון פשוט – רופא הנשים הנכון הוא המפתח לביצוע איכותי ויעיל של בדיקות גינקולוגיות.

מה היה לנו עד כה:
שתפו את המאמר!
שיתוף ב facebook
שתפו עם פייסבוק!
שיתוף ב twitter
שתפו עם טוויטר!
שיתוף ב whatsapp
שתפו עם ווצאפ!